Pora na garść informacji.

Jak uniknąć błędów w codziennym odżywianiu?

Kategoria: porada

Coraz więcej Polaków stara się zdrowo odżywiać. Chcemy wiedzieć, co zawiera żywność, po którą sięgamy i czy jest dla nas dobra. Niestety wciąż jeszcze popełniamy wiele błędów.

Towarzyszący nam na co dzień pośpiech i stres zdecydowanie nie sprzyjają zdrowemu odżywianiu. Jemy w biegu, nieregularnie. Sięgamy po silnie przetworzone, zbyt kaloryczne posiłki. Jakie błędy żywieniowe popełniamy? Co możemy zrobić, aby o siebie lepiej zadbać?

Składniki diety

Zdrowa dieta powinna być zróżnicowana. Organizm potrzebuje różnych składników – zarówno tłuszczu, białka, jak i węglowodanów. Ile i jakich substancji potrzebujemy zależy od kondycji organizmu oraz zapotrzebowania energetycznego, które jest powiązane z różnymi czynnikami. Zapotrzebowanie na kalorie i składniki odżywcze jest różne w zależności od wieku, płci i wykonywanej na co dzień aktywności. Dieta robotnika budowlanego powinna być, np. bogatsza w kalorie, niż dieta osoby spędzającej osiem godzin przed komputerem.

Błędy

Prawidłowy sposób odżywiania wymaga spożywania posiłków regularnie, przynajmniej pięć razy dziennie, w małych porcjach. Wiele osób je mało posiłków, ale za to zbyt obfitych. Często dzień zaczynamy bez śniadania, które stanowi podstawę dnia. Jemy kilka dań dziennie, kalorycznych, często fast foodów. Na naszych talerzach nie goszczą warzywa (uważamy, że są zbyt drogie i wymagają przygotowania), będące źródłem witamin i mikroelementów. Spożywamy też dużo niezdrowych przekąsek, zawierających cukier, jak pączki, drożdżówki. Objadanie się słodyczami prowadzi do nadwagi i problemów z uzębieniem, może też sprzyjać nadpobudliwości. Szczególnie dzieciom powinno się je ograniczać, a w zamian proponować zdrowe zamienniki, jak suszone owoce – morele, figi, żurawinę. To właśnie najmłodszym zbyt często proponujemy też żywność szybką w przygotowaniu. Parówki i wędliny są wysoko przetworzone, zawierają konserwanty i substancje chemiczne. Coraz częściej mówi się o tych produktach jako czynnikach rakotwórczych, zwiększających ryzyko zachorowania na raka jelita grubego! Wybieramy też niezdrowe sposoby przygotowania posiłków. Zamiast gotować, grillować, parować, przede wszystkim smażymy – oklejając żywność kalorycznymi panierkami i zatapiając w tłustych olejach. Jeśli już zdecydujemy się na smażenie, używajmy olei nierafinowanych – wyciskanych mechanicznie, bez dodatku substancji chemicznych, bogatych w witaminę E. Najkorzystniej jest używać tak zwanej emulsji wodno–tłuszczowej. Do garnka wlewamy łyżkę oleju (np. kokosowego) i dodajemy łyżkę wody. Przy takiej mieszance temperatura tłuszczu nie podniesie się i mamy pewność, że nie wydzielą się rakotwórcze związki.

Woda

Kolejnym grzechem żywieniowy Polaków jest zamiłowanie do sztucznych, wysokosłodzonych napojów. Pijemy je często i w efekcie tyjemy na potęgę. A przecież nic nie nawodni organizmu tak jak woda. Pełna mikroelementów, pozbawiona kalorii, usuwająca toksyny i uzupełniająca energię.

Prawidłowe odżywianie to klucz do zdrowego, długiego życia. Zdrowo nie znaczy niesmacznie. Wystarczy kilka żywieniowych poprawek, by zmienić tak wiele i mieć realny wpływ na swoje życie. Warto!