Pora na garść informacji.

Jak sprawdzić, czy masło jest „prawdziwe”?

Kategoria: porada

Masło jest jednym z podstawowych produktów spożywczych dostępnych w każdym polskim domu. Wyróżniamy przy tym kilka ich rodzajów, ale tylko niektóre z nich można nazwać „prawdziwymi”.

Zdrowe czy niezdrowe?

Masło jest produktem spożywczym o tyle powszechnym, co kontrowersyjnym. Z jednej strony zarzuca mu się zbyt wysoką zawartość cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych, z drugiej zaś podkreśla jego naturalny charakter i to, że jest najlepiej przyswajalnym przez ludzki organizm tłuszczem zwierzęcym. Poza tym, masło zawiera potrzebny organizmowi kwas linolowy oraz witaminy A i D, których zawartość może być uzależniona od aktualnej pory roku.

Ile wolno jeść masła?

Ilość dziennego spożycia masła powinna być uzależniona od charakteru innych spożywanych produktów. Jeżeli nasza dzienna dieta bogata jest w tłuszcze nasycone – tłuste wędliny czy mięsa – powinniśmy unikać dodatkowego spożywania masła. W przypadku osób unikających nadmiernego spożycia niezdrowych tłuszczów, których dieta obfita jest w warzywa i owoce, można pozwolić sobie nawet na trzy łyżeczki dobrego jakościowo masła dziennie.

Rodzaje masła

Na polskim rynku dostępne jest pięć rodzajów masła: ekstra, delikatesowe, wyborowe, stołowe i śmietankowe. Masło ekstra powstaje ze śmietany pasteryzowanej i ukwaszonej, zawiera co najmniej 82% tłuszczu i 0,6% laktozy. Podobnie jak w przypadku masła delikatesowego i wyborowego nie może mieć więcej niż 16% wody. W przypadku masła ekstra i wyborowego dopuszcza się większą ilości soli i wówczas powstaje tzw. masło solone. W maśle wyborowym możliwy jest także smak kwaśny. Z kolei normy produkcji masła stołowego są niższe niż masła ekstra. Dopuszcza się m.in. kruchą konsystencję. Masło stołowe zawiera nie mniej niż 73,5% tłuszczu i nie więcej niż 24% wody. Takie masło powinno być odrobinę tańsze.

Masło śmietankowe stanowi oddzielną kategorię. Otrzymujemy je bowiem ze śmietanki nieukwaszonej. W związku z tym, że mleko nie uległo fermentacji to masło zawiera sporą ilość laktozy. Ma też mniej tłuszczu, bo ok. 73%.

W niektórych kuchniach można także znaleźć masło klarowane, którego używa się do smażenia – niewskazane jest bowiem smażenie na prawdziwym maśle, ponieważ szybko przypala się w wysokich temperaturach, wytwarzając przy tym szkodliwe substancje.

Jak rozpoznać prawdziwe masło?

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów masła, jednak w myśl ustawy o jakości handlowej produktów rolno-spożywczych masłem można nazwać produkt, który zawiera 82% tłuszczu pochodzącego z mleka. Wyjątkiem jest masło stołowe, które może zawierać nie mniej niż 73,5% tłuszczu. Pierwszym krokiem do sprawdzenia, czy faktycznie mamy do czynienia z prawdziwym masłem, jest uważne czytanie etykiet. Producenci mają obowiązek informowania na nich o zawartości tłuszczu, wody i innych składników. Nie dajmy się zmylić samej nazwie – np. kostka tłuszczu z napisem „prawdziwe” niekoniecznie musi być masłem. Masło o odpowiednich proporcjach tłuszczu mlecznego ma także swój charakterystyczny zapach, który łatwo wyczuć, nawet tylko delikatnie otwierając opakowanie. Poza tym masło w niskich temperaturach twardnieje – znajdujące się w sklepowej lodówce prawdziwe masło powinno zatem być twarde, zaś kupione i pozostawione przez dłuższy czas w wyższej temperaturze w domu masło jełczeje, jego posmak wówczas może być bardziej kwaskowy niż śmietankowy.