Pora na garść informacji.

Jak nie podjadać?

Kategoria: porada

Podjadanie to nie tylko noszenie w torebce paczki czekoladowych cukierków na wypadek nagłego ataku głodu – to także „próbowanie“ wszystkich składników posiłku w trakcie gotowania albo dodatkowa łyżeczka cukru w espresso.

Takie pozornie niewinne grzeszki mogą zniweczyć dobroczynne efekty nawet najzdrowszej diety albo regularnej aktywności fizycznej. Jak więc uniknąć tych żywieniowych pokus?

Podstawą jest oczywiście zbilansowana dieta, która dostarczy organizmowi energii i sprawi, że nie będziemy głodni, a przez to przestaniemy myśleć o jedzeniu między posiłkami. Częste, ale za to niewielkie i wartościowe porcje minimalizują odczucie łaknienia i zaspokajają zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze. Jeśli jednak mimo tego nadal trudno oprzeć się pokusie sięgnięcia po „coś na ząb“, warto wypróbować kilka sprawdzonych trików.

Co z oczu…

Oczyść teren. Chętnie sięgniesz po ciasteczka z szafki, ale o wiele mniej prawdopodobne jest, że w celu ich zdobycia udasz się specjalnie do sklepu. Pozbądź się z domu i miejsca pracy wszystkich potencjalnych pokus. Będąc w dużym sklepie, unikaj przechodzenia alejkami ze słodyczami i chipsami, nawet tylko w celu skrócenia sobie drogi po inne produkty. Łatwiej oprzeć się pokusom, które nie rzucają nam się w oczy. Rozważ kupowanie żywności online – wtedy Twoja uwaga będzie koncentrowała się tylko na tym, czego rzeczywiście potrzebujesz. Jednocześnie unikniesz bezpośrednich bodźców dla zmysłów dostarczanych w sklepie przez kolorowo opakowane puste kalorie.

Znajdź alternatywę, którą lubisz

Jeśli pokusa chwycenia po przegryzkę okaże się jednak zbyt silna, wybierz ją rozsądnie. Sięgnij po niskokaloryczny owoc, mały jogurt naturalny albo kilka migdałów. Zdrowa przekąska również może być smaczna i dawać przyjemność. Będzie to miało zbawienny efekt nie tylko na centymetry w pasie, ale przede wszystkim na stan Twojego zdrowia.

Nie jedz, ale pij i myj!

Na pewno niejednokrotnie pokusa chwycenia wieczorem po przekąskę oddaliła się wraz z myślą o umytych zębach. Wykorzystaj ten efekt psychologiczny! W ciągu dnia umyj zęby albo używaj odświeżacza oddechu w spreju. Zniweczenie uczucia świeżości na rzecz chwilowej przyjemności z przekąski, wyda się o wiele mniej atrakcyjne. Natomiast w sytuacjach w których najczęściej podjadamy, np. w kinie, warto mieć pod ręką butelkę wody. Jej popijanie pomoże zniwelować uczucie głodu i zajmie ręce.

Zmień nastawienie

Jeśli będziesz postrzegać zdrową dietę jako przykrą konieczność, o wiele trudniej będzie Ci się jej trzymać. Potraktuj ją nie jak niedogodność, ale nowy styl życia, który trwale ma definiować Twoją osobę. Pomyśl, jaką chcesz być osobą. Jeśli wśród wymienionych przymiotników są: zdrowa, energiczna, wesoła, sprawna – zbilansowana dieta bez podjadania jest tego naturalną konsekwencją, a nie niechcianą uciążliwością. Zawsze konfrontuj w głowie „pożytki“ z ulegnięcia chwilowej słabości z tymi, które przyniesie Ci wytrwałe budowanie dobrych nawyków.