Pora na garść informacji.

Jak kupować ryby?

Kategoria: porada

Czym kierować się przy zakupie ryb, aby na stół trafiały wyłącznie świeże i zdrowe gatunki?

Ryby powinny gościć na naszych stołach przynajmniej dwa razy w tygodniu. Urozmaicają dietę, a przede wszystkim dostarczają organizmowi wielu wartości odżywczych – w tym witamin (A, B, D i E), minerałów (m.in. potas, selen, cynk) i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Składniki te wspomagają pracę serca i układu krążenia, wzmacniają odporność i wzrok oraz strukturę kości. Jak i gdzie kupować ryby, aby były świeże i pełnowartościowe?

Świeże

Najsmaczniejsze i najbardziej wartościowe są świeże ryby, które zostały złowione kilka godzin przez zakupem. Szansę na kupno takich ryb mamy w miejscowościach leżących w pobliżu wybrzeża morskiego oraz jezior. Jednak nawet w tych miejscach, wybierając ryby sprzedawane jako świeże, lepiej zweryfikować czy faktycznie mamy do czynienia ze świeżym mięsem. Jak tego dokonać? Kierując się kilkoma sprawdzonymi sposobami. Kupując ryby w całości, należy przyjrzeć się ich oczom. Świeża, niedawno złowiona ryba, ma przejrzyste oczy. Są one pełne i wypukłe. Gdy dostrzeżemy zmętnienie oczu i ich zapadnięcie, ryba z pewnością zaczęła się psuć. Innym wskaźnikiem jest wygląd jej łusek. Powinny błyszczeć i być mocno przytwierdzone do skóry. Jeśli po uchwyceniu łatwo się przemieszczają i są mętne, mięso nie nadaje się do zjedzenia. Warto zwrócić uwagę na skrzela – ich kolor winien być jasnoczerwony. Jeśli zapach i wygląd ryby wydaje nam się podejrzany, nie ryzykujmy zakupu. Ponieważ mięso ryb składa się w większości z wody, psuje się szybciej niż mięso zwierząt rzeźnych. Po wyłowieniu ryby wydzielają specyficzny śluz, który stanowi pożywkę dla bakterii. A te mogą też szybko dostać się do ryby przez skrzela. Zjedzenie ryby, w której zaczęły się procesy gnilne, może spowodować bardzo przykre konsekwencje zdrowotne. W najlepszym wypadku będzie to niestrawność, w najgorszym ostre zatrucie pokarmowe.

A może mrożone

Czy jest możliwy zakup świeżej ryby w sklepie w dużym mieście? Tak, w marketach, w punktach, gdzie jest sporo klientów, można kupić świeże ryby. Zazwyczaj są one wyłożone w całości na bryłach lodu lub przechowywane w chłodziarkach. Kiedy jednak nie mamy możliwości zakupu świeżych ryb, zdecydujmy się na mrożone. Dobrze przechowywane nie tracą wartości odżywczych, ciężko jednak zweryfikować czy nie zostały wcześniej rozmrożone. W sklepach prawidłowo przechowywane ryby mrożone znajdują się w lodówkach z widocznym dla klienta termometrem. Temperatura przechowywania powinna wynosić od -18oC do -22oC. Kupując ryby mrożone, należy też zapoznać się z informacją o ich pochodzeniu. Jeśli nie znajduje się ona na opakowaniu, zapytajmy sprzedawcę.

Najzdrowsze są tłuste ryby morskie, m.in. łosoś, śledź i makrela. Ryby chude, jak flądra, dorsz czy morszczuk, są za to mniej kaloryczne. Unikajmy pangi i tilapii. Mogą zawierać szkodliwe substancje chemiczne.