Pora na garść informacji.

Jak komponować zdrowe i smaczne sałatki?

Kategoria: zdrowe odżywianie

Owoce i warzywa są podstawą zdrowej diety. Według zaleceń specjalistów żywienia, powinno się spożywać pięć porcji owoców i warzyw każdego dnia. By urozmaicić menu oraz zwiększyć ilość dostarczanych organizmowi składników odżywczych, można komponować z warzyw i owoców zdrowe sałatki.

Najlepszą bazą udanej sałatki są soczyste liście sałat, kapust i innych warzyw liściastych. Znamy wiele ich rodzajów, dlatego możemy łączyć je dowolnie, według własnego uznania i preferencji smakowych. Choć dobór składników do skomponowania udanej i zdrowej sałatki zależy jedynie od wyobraźni jej autora, jako wyjściowy składniki doskonale sprawdzą się: czerwona, biała lub pekińska kapusta, sałaty (rzymska, lodowa, cykoria, roszponka bądź rukola), liście szczawiu, szpinaku, boćwiny lub nać pietruszki.

Nie tylko warzywa

Powszechnie kojarzy się sałatki z kompozycjami warzywnymi, podczas gdy z punktu widzenia zdrowotnego, smakowego i… wizualnego łączenie w tych potrawach warzyw oraz owoców czy nasion, jaj i chudych mięs sprawdza się najlepiej. Trzeba jednak wiedzieć, które produkty zestawiać w jednym daniu, by uwydatniać ich smaki, nie utrudniając wchłaniania do organizmu zawartych w nich składników odżywczych. Sztuka łączenia składników nie jest łatwa, jednak jej opanowanie gwarantuje przygotowywanie takich potraw, jakich na talerzu mało kto by się spodziewał. Rewelacyjnie w sałatce sprawdza się na przykład połączenie cebuli, papryki lub marchwi z pomarańczą lub żurawiną albo arbuza z dynią. Doskonały efekt smakowy dadzą bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe nasiona lub kawałki orzechów, a pokrojone ugotowane jajko jest cennym źródłem wartościowego białka. Warto eksperymentować!

Wyłącznie zdrowy tłuszcz

Sałatki nie powinny być suche, ale jako dodatku do nich należy używać wyłącznie zdrowych tłuszczów. Najlepiej sprawdzi się w tej roli oliwa z oliwek lub olej lniany, który jest bogatym źródłem kwasów nienasyconych omega-3 i omega-6. Wiele osób przygotowuje sosy i dressingi samodzielnie, używając do tego chudych jogurtów, octu, oliwy i ziół. Tłuszcze w sałatce nie tylko podnoszą ich walor smakowy, ale również pomagają w absorpcji witamin zawartych w warzywach i owocach i poprawiają procesy trawienne. Jeśli są przygotowywane we własnym zakresie, powinny być mieszanką wyłącznie zdrowych i wolnych od kwasów nasyconych składników.

Piękne jedzenie

Sałatki to nie tylko nieocenione źródło zdrowia i doskonały smak, powinny też cieszyć oko! Dobrze skomponowane potrawy tego typu po prostu dobrze wyglądają. Z kolorowych warzyw i owoców można wyczarować wizualne cuda, a co ma największe znaczenie, im bardziej kolorowa jest sałatka, tym więcej składników odżywczych zawiera. Do dzieła!