Pora na garść informacji.

Dary jesieni na naszych stołach

Kategoria: porada

Jabłka i gruszki to owoce tradycyjnie spożywane w Polsce. Ich największy wybór mamy jesienią. Powinniśmy je cenić nie tylko za wspaniały smak, lecz także za bogactwo wartości odżywczych.

Jabłka są popularne w naszej kuchni, w wielu odmianach: antonówki, renety, ligole, jako zdrowa przekąska, dodatek do potraw czy pod postacią soku. Nie tylko smakują, są też bardzo zdrowe.

Jedno jabłko dziennie

Jabłko to owoc niebywale popularny na całym świecie. W Polsce są dostępne przez cały rok. Występują w licznych odmianach, które różnią się nie tylko smakiem, ale też składem witaminowo-mineralnym. Stare angielskie przysłowie mówi „An apple a day keeps the doctor away”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie.” To prawda, bo jabłka są bogate w wartości odżywcze: minerały, jak potas i żelazo wspierające układ krwionośny, serce i mózg oraz witaminy, jak prowitamina A, czyli beta-karoten ważny m.in. dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Przede wszystkim jednak jabłka stanowią źródło witaminy C, czyli kwasu askorbinowego. Witamina C ma znaczący wpływ na utrzymanie odporności organizmu i zaleca się przyjmować ją profilaktycznie w zapobieganiu infekcjom. Jabłko zawiera także dużo błonnika, który wspomaga procesy trawienne i sprzyja utrzymaniu w organizmie prawidłowego poziomu cukru i cholesterolu. W składzie jabłka znajdują się również pektyny – swoisty rodzaj węglowodanów, które wyścielają błonę jelita. Dobroczynność pektyny jabłkowej polega na wspieraniu usuwania z organizmu metali ciężkich i toksyn oraz spowalnianiu wchłaniania cukru. Pektyny sprawiają też, że po zjedzeniu jabłka szybko czujemy się nasyceni. Nie wywołują alergii, więc można podawać je dzieciom już od niemowlęctwa.

Gruszka – jesienny skarb

Gruszka ma ciekawy smak i nietypową teksturę. Jest sycąca, jeden owoc średniej wielkości zawiera około sześćdziesięciu kalorii. Tak jak jabłko, jest w Europie znana i ceniona od wieków. Zawiera bardzo duże ilości błonnika, zapobiegającego zaparciom, pektyny oraz antyoksydanty (przeciwutleniacze), które zwalczają wolne rodniki tlenowe, a dzięki temu zapobiegają procesom starzenia się komórek i zachodzeniu w nich procesów nowotworowych. Gruszka jest też bardzo zasobna w potas oraz nietypowe dla innych owoców pierwiastki – bor i jod. Bor wspomaga transport wapnia w organizmie (dlatego gruszki są dobre dla osób narażonych na osteoporozę, szczególnie dla kobiet które przeszły menopauzę), wspiera pracę mózgu i wpływa na zwiększenie zdolności koncentracji. Jod to minerał kojarzony z morzem i rybami. Tymczasem spore jego ilości dostarcza właśnie gruszka. Od odpowiedniej ilości jodu w organizmie zależy prawidłowe działanie tarczycy.

Z pozoru banalne jabłko i gruszka to skarby w diecie. Smaczne i zdrowe powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Z owoców można przygotowywać sok, dodawać je do ciast, mięs lub po prostu jeść je na surowo w formie zdrowej przekąski.