Pora na garść informacji.

Indeks glikemiczny a cukrzyca

Kategoria: porada

Dla cukrzyków bardzo istotna jest odpowiednia dieta – spożywanie określonych produktów pozwala na przeciwdziałanie wysokiemu stężeniu glukozy we krwi, dlatego tak ważna jest dla nich znajomość wskaźnika IG.

Indeks glikemiczny (IG) informuje nas o tym, jak będzie się zachowywał poziom glukozy we krwi w naszym organizmie po spożyciu produktu żywnościowego. Im większa zawartość węglowodanów w artykule spożywczym, tym wyższy będzie jego indeks glikemiczny, a co za tym idzie – szybszy wzrost stężenia glukozy we krwi. Badając wpływ spożywanych produktów na poziom glikemii poposiłkowej, żywność podzielono na trzy grupy: o niskim, średnim i wysokim IG. O tym, jak przydatny jest ten wskaźnik, najlepiej wiedzą osoby z rozpoznaną cukrzycą – indeks glikemiczny stanowi dla nich cenny drogowskaz umożliwiający samodzielne komponowanie posiłków.

Rozpoznawanie cukrzycy

Cukrzyca jest chorobą przewlekłą, której przyczyną jest nieprawidłowa gospodarka węglowodanami w organizmie, wynikająca z wadliwego działania lub wydzielania insuliny. W konsekwencji dochodzi do stale utrzymującego się zjawiska hiperglikemii, czyli podwyższonego poziomu glukozy we krwi. Jest to stan bardzo niekorzystny dla komórek i narządów, stąd nieleczona cukrzyca może mieć groźne konsekwencje zdrowotne. Cukrzycę rozpoznaje się najczęściej przypadkowo, przy wykonywaniu okresowych badań – dwukrotny pomiar glukozy na czczo przekraczający 126 mg/dl świadczy o rozwoju choroby. Zwykle osoby dotknięte problemem bagatelizują pierwsze symptomy sygnalizujące nieprawidłowości w gospodarce węglowodanami, takie jak wzmożone pragnienie, częste oddawanie moczu czy nagła utrata masy ciała. Mimo że choroba ta staje się coraz bardziej powszechna, nadal jednoznacznie nie stwierdzono przyczyny jej występowania. Z pewnością dużą rolę odgrywają czynniki genetyczne, jednak nie bez znaczenia pozostaje wpływ środowiska, czyli m.in. sposób odżywiania.

Na pomoc trzustce

W leczeniu i profilaktyce cukrzycy niezwykle istotną funkcję pełni dieta. Chcąc przeciwdziałać utrzymującemu się wysokiemu poziomowi glukozy we krwi, pacjenci muszą wybierać takie produkty, które nie będą powodowały gwałtownych skoków cukru, czyli te o niskim indeksie glikemicznym. Ich zaletą jest spowalnianie wchłaniania glukozy i łagodne zwiększanie jej poziomu we krwi. Dzięki temu trzustka nie jest obciążana i nie musi produkować dużych ilości insuliny. Natomiast produkty z dużą zawartością węglowodanów, a co za tym idzie, wysokim IG powinny zniknąć z menu diabetyka. Powodują one gwałtowny skok glikemii poposiłkowej i wymagają od trzustki wydzielenia dużej dawki insuliny. Nieprzestrzeganie zasad diety i utrzymywanie stężenia glukozy na wysokim, toksycznym poziomie grozi uszkodzeniem małych i dużych naczyń krwionośnych w obrębie m.in. nerek, oczu czy mózgu.

Jak zatem komponować jadłospis, żeby spełniać wymogi diety cukrzycowej? Otóż podstawę jadłospisu diabetyka powinny stanowić produkty o niskim (czyli do 55) IG. Zaliczamy do nich większość warzyw, mięso, ryby, jaja, pełnoziarniste produkty zbożowe, a także niektóre owoce, np. agrest, awokado, jabłka czy czereśnie.

Przestrzeganie diety o niskim indeksie glikemicznym pozwoli nie tylko leczyć, ale również zapobiegać rozwojowi cukrzycy.