Pora na garść informacji.

Frytki z selera

Kategoria: porada

Odkąd trwa moda na zdrowe odżywianie i dbanie o dietę, szczególnych względów doczekał się seler bogaty w wartości odżywcze. Zaczęto więc używać go w kuchni na różne sposoby, w tym do przyrządzania pysznych i zdrowych frytek…

Zdrowy seler

Amerykańscy specjaliści od zdrowego żywienia doszukali się w selerze aż 86 cennych składników odżywczych! Posiada on więcej witaminy C niż cytrusy, naturalną witaminę B kompleks, kwas foliowy, beta-karoten, pierwiastki mineralne oraz mnóstwo fosforu i wapnia. Posiada silne właściwości detoksykacyjne i oczyszczające organizm. Usprawnia działanie układu pokarmowego, ma także korzystny wpływ na układ krążenia i układ immunologiczny. Nie bez powodu zatem określany jest mianem króla wszelkich diet.

Eliminacja czy alternatywa?

Dieta jest słowem, które w powszechnym rozumieniu wiąże się przede wszystkim z pokarmowymi wyrzeczeniami. Odmawiamy sobie różnych przyjemności, by osiągnąć upragnioną wagę bądź zmuszeni jesteśmy sobie ich odmawiać z uwagi na stan zdrowia. Słodycze czy produkty typu fast food są ściśle zakazane w każdej prozdrowotnej diecie. Można zrezygnować z nich całkowicie lub przerzucić się na zdrowe zamienniki.

Zdrowe frytki?

Słone, smażone na głębokim oleju frytki ziemniaczane są jedną z najbardziej popularnych i jednocześnie niezdrowych przekąsek. Należy więc wyeliminować je z diety lub poszukać zdrowego zamiennika. Okazuje się, że seler świetnie sprawdza się w formie pieczonych frytek! Nawet osoby, które nie przepadają za smakiem selera, mogą się mile zaskoczyć. Dzięki odpowiednim dodatkom można stworzyć kulinarną ciekawostkę, która na stałe zagości w naszym menu.

W praktyce

Seler w formie pieczonych frytek traci odrobinę z charakterystycznego smaku, a odpowiednio przyrządzony jest świetnym dodatkiem do dań lub osobną przekąską. Najczęstszym sposobem przygotowywania frytek z selera jest obranie warzywa, pokrojenie go w słupki, polanie odrobiną oleju kokosowego i obtoczenie w przyprawach wedle uznania (pieprz, bazylia, rozmaryn itp.). Następnie, tak przygotowaną potrawę należy odstawić na godzinę, by smaki się wymieszały, po czym wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na około 25-30 minut. Po tym czasie możemy delektować się pyszną przekąską! W wersji mniej dietetycznej można dodać do nich różne sosy, np. domowy sos tatarski na bazie koziego jogurtu, zależy to oczywiście od indywidualnych gustów.

Nawet osoby niebędące na diecie, powinny eksperymentować z mniej tuczącymi zamiennikami powszechnych, niezdrowych przekąsek. Frytki, zamiast z ziemniaków warto przygotować ze wspomnianego selera, a także z marchewki czy batatów. Seler kojarzony do tej pory jedynie jako dodatek do rosołu, podany w wersji pieczonej nabiera całkiem nowego oblicza, a to czyste zdrowie na talerzu.