Pora na garść informacji.

Dynia na zdrowie

Kategoria: porada

Dynia jest bogata w wartości odżywcze. Powinna stałe gościć w jadłospisie każdego, kto troszczy się o zdrowie swoje i bliskich.

Dyni nie sposób przecenić. Pozytywnie wpływa nie tylko na nasze zdrowie, ale także na urodę. Na co dzień na polskich stołach gości rzadko. Jest warzywem sezonowym. Na bazarach i w sklepach króluje wyłącznie jesienią. Nie wszyscy kojarzą, że rodzina dyniowatych obejmuje m.in.: arbuzy, melony, kabaczki oraz ogórki, czyli warzywa ogólnodostępne przez cały rok. Skupmy się jednak na samej dyni.

Źródło cennych wartości

Dynia zawiera dużą ilość beta-karotenu (prowitaminy A) będącego antyoksydantem. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) usuwają z organizmu wolne rodniki, które mają negatywny wpływ na komórki i mogą inicjować w nich procesy nowotworowe. Beta-karoten wspomaga również odporność organizmu oraz wspiera kondycję włosów, skóry i paznokci. Dynia zawiera także błonnik, wspomagający procesy trawienne oraz regulujący stężenie cukru i cholesterolu. Jest też bogata w witaminy, szczególnie w B2, która bierze udział w procesach przemiany materii, wspomaga kości, skórę, włosy i paznokcie oraz minerały takie jak: cynk, fosfor czy potas. Cynk reguluje metabolizm węglowodanów i białek, wspiera odporność organizmu, wspomaga rozwój człowieka w życiu płodowym, wpływa korzystnie na gospodarkę hormonalną organizmu, a także chroni prostatę i poprawia sprawność seksualną. Fosfor natomiast zapewnia prawidłowe funkcjonowanie kości i uzębienia, reguluje równowagę kwasowo-zasadową organizmu i wspiera funkcjonowanie układu nerwowego. Potas z kolei ma pozytywny wpływ na układ nerwowy, dostarcza komórkom wartości odżywczych, wspomaga prawidłową pracę mięśni, pobudza wydzielanie insuliny, a także obniża ciśnienie krwi.

Pestki

Cenne pod względem wartości odżywczych są również pestki dyni. Stanowią one źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz fitosteroli. Kwasy wspomagają układ nerwowy i odporność organizmu, a fitosterole zapobiegają miażdżycy, czyli odkładaniu się cząsteczek cholesterolu w tętnicach. Z pestek produkowany jest olej, który jest bardzo smaczny i bogaty w zdrowe kwasy tłuszczowe. Działa on leczniczo na układ moczowy, wspomaga prawidłowe funkcjonowanie prostaty i zwalcza pasożyty układu pokarmowego. W kuchni może stanowić dodatek do potraw, jednak nie wolno na nim smażyć, ponieważ w wysokiej temperaturze traci swoje wartości odżywcze. Należy stosować go wyłącznie na zimno, do surówek, ciast czy białego sera. Można go także używać w celach kosmetycznych dla poprawy kondycji skóry i włosów.

Dla zdrowia i smaku

Dynia jest nie tylko zdrowa, ale i bardzo smaczna, co ważne nie traci swych wartości po ugotowaniu. Zupa krem, kompoty, placki – zachwycą podniebienie najwybredniejszych smakoszy, w tym najmłodszych. Jedzmy dynię!