Pora na garść informacji.

Dobre połączenia

Kategoria: zdrowe odżywianie

Które produkty warto dobierać ze sobą i łączyć w potrawach, aby uzyskać jak najlepsze efekty? Istnieje kilka dobrych zasad, które warto zapamiętać i codziennie wprowadzać w życie. Oprócz tego, że są one korzystne dla zdrowia, to sprawią również, że posiłki staną się bardziej różnorodne i pyszniejsze! Propozycje poniżej obejmują kilka rodzajów posiłków na cały dzień, tak aby zawsze móc wprowadzić je w życie.

Dania obiadowe

Wegetarianie i miłośnicy kasz powinni pamiętać o tym, że kasze w połączeniu z orzechami lub warzywami strączkowymi zapewniają uzupełnienie wszystkich aminokwasów. Produkty te łączą się ze sobą w idealny, pełnowartościowy duet. Na dodatek kasza jest polecana jako baza dla głównych posiłków – jeśli dodatki, które dobierzemy, będą miały witaminę C, to magnez obecny w kaszy będzie w parze z tą witaminą potęgował działanie ochronne.

Dla osób, które spożywają produkty mięsne, ważną informacją powinno być to, jak najlepiej przyswoić żelazo, które znajduje się w mięsie w znaczących ilościach. Zapewnimy to, dodając do posiłku produkty z witaminą C. Jeżeli zdecydujemy się na warzywa, to mogą być to np. pomidory, warzywa kapustne i kiszonki. Dobrym dodatkiem mogą stać się niekiedy owoce – sos żurawinowy do mięsa? Pycha!

Niezwykłym źródłem witaminy C są produkty super food. Dla przykładu: na bazie sproszkowanego młodego jęczmienia, który zawiera 5 razy więcej witaminy C niż pomarańcze, można wykonać świetny, gęsty sos warzywny o pięknej, zielonej barwie. Ponadto dodatek kiszonek lub zielonych warzyw do mięsa ułatwi trawienie, co jest kolejną zaletą łączenia świeżych warzyw z mięsem.

Lekkie przekąski

Drobniejsze dania, np. sałatki, również zasługują na uważne łączenie produktów składowych. Bardzo istotną zasadą jest to, aby wszystkie warzywa jedzone na surowo łączyć z dodatkiem tłuszczu: ekologicznego nabiału lub np. sosu winegret na bazie oliwy z oliwek. Świetnie sprawdzi się również awokado – tłuszcze w nim zawarte prowadzą do najlepszego wchłaniania witaminy A, obecnej np. w marchewce. Dlatego miks tych dwóch składników z pewnością będzie wartościowy. Tak naprawdę zielone warzywa są najlepszym dodatkiem do każdego rodzaju posiłku, ponieważ uzupełniają go o właściwe makro- i mikroelementy.

Warto zapamiętać, że warzywa zawierające inulinę wspierają wchłanianie wapnia. Inulina to prebiotyk obecny w cykorii, cebuli, czosnku, szparagach, porach i karczochach. Jeżeli połączymy je ze źródłem wapnia, czyli np. nabiałem, rybami lub roślinami strączkowymi, to możemy mieć pewność, że uzyskamy najlepsze wchłanianie wapnia z tych produktów.

Jajka są bardzo solidną bazą wartości odżywczych. Jeżeli chcemy zachować całą ich gamę (czyli wszystkie aminokwasy, których organizm potrzebuje, ale nie potrafi ich wytworzyć), to po pierwsze powinniśmy zadbać o jajka ekologiczne lub zagrodowe z małych hodowli, a po drugie: przyrządzać je tak, aby białko było ścięte, a żółtko płynne. Wtedy przyswaja się najwięcej wartości odżywczych. Uzyskamy to, gotując jajka 6-7 minut.

Koktajle i zdrowe desery

Coraz więcej osób docenia wartości koktajli, smoothie i innych miksów owocowych. Warto wiedzieć, które połączenia sprzyjają dobremu przyswajaniu szeregu witamin zawartych w owocach.

Witamina C jest jedną z najpopularniejszych witamin i zawiera ją wiele owoców. Jak już wspomnieliśmy, magnez w parze z witaminą C powoduje wzmocnione działanie ochronne. Dobrym pomysłem będzie więc koktajl w którym połączymy surowe, niesłodzone kakao i porzeczki lub inne owoce z witaminą C. Kolejny sposób to dodanie do koktajlu pestek dyni lub orzechów laskowych, również będących dobrym źródłem magnezu. Natomiast owocowym źródłem tego minerału są banany.

Osoby spożywające nabiał powinny wiedzieć, że kwasy obecne w owocach  (zwłaszcza tych kwaśnych) sprzyjają trawieniu białek. Dzięki temu nie tylko nie odczuwamy dolegliwości żołądkowych, ale także otrzymujemy największą ilość dobroczynnych składników. Dlatego ekologiczny jogurt kozi lub owczy w połączeniu z wiśniami, porzeczkami czy żurawiną będzie zdrową przekąską.

Tagi: niekorzystne połączenia