Pora na garść informacji.

Dlaczego warto jeść owsiankę?

Kategoria: zdrowe odżywianie

Na dźwięk słowa „owsianka” niektórzy dostają gęsiej skórki, a inni oblizują się z zadowoleniem. Każdy jednak wie, że owsianka jest zdrowa i może być świetnym sposobem na rozpoczęcie dnia.

Najlepsze śniadanie

Płatki owsiane gotowane na mleku lub wodzie, potocznie zwane owsianką, sa jedną z najzdrowszych śniadaniowych propozycji. Korzyści z jej jedzenia jest całe mnóstwo. Zacząć należy od tego, że przygotowanie owsianki jest bardzo łatwe i szybkie – gotowanie na wodzie lub na mleku nie zajmuje więcej niż 10 minut. Wystarczy dorzucić ulubione dodatki i pożywny, ciepły posiłek jest gotowy.

Potwierdzone naukowo

Ponad czterdzieści niezależnych badań wykazało, iż spożywanie owsianki pomaga obniżyć stężenie cholesterolu i zmniejsza ryzyko zapadalności na choroby serca. Rozpuszczalny błonnik zawarty w płatkach pomaga usunąć zły cholesterol, przy jednoczesnej stymulacji powstawania dobrego cholesterolu. Dzięki zawartemu w owsiance błonnikowi pochłaniana jest duża ilość wody, co spowalnia trawienie węglowodanów. Powoduje to powolne uwalnianie cukrów, a co się z tym wiąże, dłużej czujemy sytość i zgromadzona energia uwalniana jest stopniowo, co ogranicza nagłe napady głodu. Pomaga to też kontrolować wagę. Owsianka jest w stu procentach naturalna – to czyste nasiona owsa. Codzienne jedzenie płatków owsianych zapewnia większą sprawność fizyczną i wytrzymałość.

Skondensowane wartości odżywcze

W owsiance zawarta jest pełna gama witamin, przeciwutleniaczy i minerałów. Owies jest najlepszym wśród zbóż źródłem białka, które stanowi podstawowy budulec wszystkich tkanek. To także bogactwo witamin z grupy B, łagodzących zły nastrój, działających antydepresyjnie, poprawiających pamięć i koncentrację. W owsiance zajedziemy także selen i magnez niezbędne dla prawidłowej pracy mózgu i systemu nerwowego. Właściwości przeciwutleniające ma z kolei witamina E. Jedzenie owsianki wspomoże zatem walkę z wolnymi rodnikami. Owies jest wyjątkowy także dlatego, że jako jedno z nielicznych zbóż stanowi cenne źródło innych antyoksydantów – flawonoidów.

Jeśli chcemy od rana dostarczyć sobie odpowiedniej porcji węglowodanów – owsianka będzie optymalnym wyborem, ponieważ owies ma bardzo dużo błonnika i to jego rozpuszczalnej frakcji, co pozytywnie wpływa na obniżenie stężenia cholesterolu we krwi.

Smaczne pomysły

Wielu osobom kojarzy się z klejącą papką, która nie ma za grosz smaku. Tymczasem sposobów na przygotowanie owsianki jest tak wiele, że trudno spisać je wszystkie. Przygotować ją można w wersji słodkiej, z owocami, orzechami i bakaliami, na mleku – nie tylko zwierzęcym, gdyż owsianka świetnie smakuje przyrządzona na mleku migdałowym czy kokosowym. Można też ugotować ją na soku owocowym lub po prostu na samej wodzie. Można też sięgnąć po wytrawną wersję owsianki – z gorzką czekoladą i szczyptą chilli. Jeśli chodzi o przyprawy warto też sięgnąć po laskę wanilii, cynamon, kardamon czy naturalną skórkę pomarańczową. Wariantów jest tak wiele jak amatorów owsianki. Do najbardziej popularnych należy owsianka z jabłkami i rodzynkami.

Owsianka instant?

W sklepach można też dostać owsiankę w wersji instant, którą wystarczy tylko zalać wodą, by otrzymać ciepły posiłek z mlekiem i owocami. Warto jednak czytać skład takich produktów. Gotowce często zawierają mnóstwo niepotrzebnych dodatków, a przede wszystkim dużo cukru.