Pora na garść informacji.

Dietetyczne porady dla sportowców

Kategoria: aktywność fizyczna

  1. Podstawową zasadą jest optymalne nawodnienie! Przy wysiłku fizycznym minimalny, dzienny poziom nawodnienia organizmu (30 ml na każdy kilogram ciała) wzrasta o 20-40% w zależności od intensywności treningu.
  1. Dobre przygotowanie do regularnych treningów to nie tylko rozgrzewka przed każdym z nich, ale także zmiany nawyków żywieniowych.
  1. Początkujący biegacze powinni zaczynać stopniowo, od krótszych dystansów i bez nadmiernych starań o jak najlepszy czas – postępy przychodzą dzięki regularności, a nie dzięki wyczerpującemu wysiłkowi od pierwszych chwil.
  1. Aby osiągnąć regularność, zarówno w prawidłowym odżywianiu, jak i w treningach, warto rozplanować konkretne godziny i ilość czasu w tygodniu, jaką można poświęcić na te czynności.
  1. Nie używaj izotoników i napojów energetycznych ze sztucznymi składnikami! Dostarczą zbędnego nadmiaru cukru, barwników i konserwantów. Izotoniki i koktajle przygotuj samodzielnie, ze sprawdzonych, zdrowych składników.
  1. Dieta odchudzająca nie powinna być stosowana przy znaczącym wysiłku, zwłaszcza jeśli celem jest przyrost masy mięśniowej – wtedy zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest inne. Prawidłowe proporcje posiłków pomoże osiągnąć dietetyk.
  1. Po biegu lub treningu konieczne jest uzupełnienie utraconych minerałów – pomogą w tym domowe izotoniki i średnio- lub wysoko zmineralizowana woda.
  1. Węglowodany złożone, obecne w pełnoziarnistych produktach (w tym w kaszach), są kluczowe dla utrzymania odpowiedniego poziomu glikogenu w mięśniach, służącego za podstawowe źródło energii.
  1. Warzywa strączkowe, chude mięso, jajka i nabiał są produktami, które dostarczają koniecznego i podstawowego źródła budulca mięśni i kości: białka.
  1. Tradycyjny banan po biegu lub inne dojrzałe owoce faktycznie pomogą szybciej odzyskać siły i uzupełnić braki niektórych minerałów.
  1. Wiedzy nigdy za wiele: warto czytać nowinki, doświadczenia innych biegaczy i zawodowych sportowców, porady i fakty z różnych źródeł – najlepiej potwierdzonych naukowo.
  1. Swoje postępy warto konsultować również z trenerem personalnym lub dietetykiem.