Pora na garść informacji.

Dieta w walce z przeziębieniem

Kategoria: porada

Jak wesprzeć organizm w walce z infekcją? Gdy dopada nas przeziębienie, naszym najlepszym sprzymierzeńcem może być odpowiednia dieta.

Przeziębienie dopada nas najczęściej w okresie jesienno-zimowym, ale również gdy jesteśmy narażeni na stres, nie dosypiamy lub kiedy nasza dieta składa się z niewłaściwych produktów. Wszystkie te czynniki powodują osłabienie naturalnej bariery ochronnej, jaką jest odporność organizmu, a w efekcie właśnie przeziębienie wraz z jego nieprzyjemnymi objawami. Błędne jest myślenie, że suplementacja lekami wystarczy. Wycieńczonemu organizmowi należy dostarczyć naturalnych składników, by wspomóc go w walce z infekcją.

Naturalne lekarstwa

W naszych domach odnaleźć możemy naturalne antybiotyki i substancje przeciwzapalne, takie jak np. miód. Ten cenny i bogaty w dobroczynne właściwości produkt można stosować już w momencie wystąpienia pierwszych objawów przeziębienia. Pamiętać jednak należy, że miód traci swoje cenne właściwości, gdy zostanie narażony na temperaturę wyższą niż 40 stopni, co oznacza, że zanim dodamy go do herbaty lub mleka, napój musi ostygnąć. Właściwości przeciwzapalne wykazuje również pyłek pszczeli, który można kupić bezpośrednio u pszczelarza lub w sklepie zielarskim. Pyłek należy przechowywać w szczelnie zamkniętym słoiku w suchym miejscu. Przed użyciem należy go zmielić. Zaleca się zażywanie 4 do 8 łyżeczek pyłku dziennie w podzielonych dawkach. Można go dodawać do jogurtów, kawy, herbaty czy mleka.

Warto też sięgnąć po inne naturalne lekarstwo, czyli czosnek. Nie bez powodu nasze babcie dodają go do wszystkiego, gdy dzieci chorują. Dzięki zawartym w nim olejkom eterycznym ma, tak jak cebula, działanie antybiotyczne. Do leków z apteczki natury zaliczamy też cytrusy i naszą rodzimą natkę pietruszki, a to ze względu na wysoką zawartość witaminy C. Jeśli chodzi o cytrusy, należy zachować ostrożność w przypadku grejpfrutów, gorzkich pomarańczy, limonek i pomelo. Zawarte w tych owocach furanokumaryny zmieniają sposób metabolizowania leków w przewodzie pokarmowym i znacznie zwiększają ich stężenie we krwi.

Co pić w walce z przeziębieniem?

W trakcie walki z chorobą należy często popijać przede wszystkim wodę, ale też napoje rozgrzewające, takie jak herbata, np. z imbirem, który działa przeciwkaszlowo i odkażająco, a dzięki zawartości gingeroli niweluje duszności. Warto sięgnąć też po tradycyjny sok z malin, który zawiera kwas salicylowy, pobudzający gruczoły potowe i olejki eteryczne o rozgrzewającym działaniu, a także po takie soki, jak brzozowy, który działa przeciwbólowo i przeciwgorączkowo czy sok z czarnego bzu o właściwościach napotnych, obniżających gorączkę, wykrztuśnych i przeciwbólowych. Wartościowym napojem wspomagającym odporność jest też mniej popularny sok aloesowy, który silnie stymuluje układ odpornościowy. Dobrym sposobem na kaszel i inne objawy przeziębienia jest również syrop sosnowy, który działa wykrztuśnie i bakteriobójczo. Można go stosować już u małych dzieci.

Apetyt na zdrowie

Podczas choroby nie należy dodatkowo obciążać organizmu ciężkostrawnymi produktami. Znana i ceniona kasza jaglana, która ma wielu zwolenników, działa na organizm odkwaszająco i zasadotwórczo, wspomagając nas w walce z przeziębieniem. Ważne jest także dostarczenie organizmowi cynku, który skraca czas trwania choroby oraz dużej ilości witaminy C. Dzięki niej bowiem cynk nie tylko szybciej się wchłania, ale naczynka są lepiej uszczelnione, a organizm odżywiony i silny. Witaminę C w sporych ilościach znajdziemy np. w czerwonej papryce, brukselce, brokułach, kalafiorze, kalarepie, kapuście włoskiej, truskawkach, papai, kiwi, kapuście białej, groszku zielonym, boćwinie, bobie czy cytrusach. Nieocenionym jej źródłem są też polskie kiszonki, zwłaszcza kapusta i ogórki. Cynk znajdziemy natomiast w chudym mięsie, jajach, rybach, owocach morza, ale także w produktach zbożowych z grubego przemiału, nasionach roślin strączkowych i orzechach.