Pora na garść informacji.

Dieta dla przyszłej mamy

Kategoria: porada

Ciąża to stan, w którym kobieta i dziecko podlegają szczególnej ochronie. Jej przejawami powinno być nie tylko przepuszczanie przyszłych mam w kolejkach czy ustępowanie im miejsca – ale przede wszystkim troska o codzienny jadłospis. Jest on jednym z ważniejszych aspektów wpływających na rozwój dziecka w łonie matki.

Panował kiedyś mit o tym, że kobieta w ciąży „powinna jeść za dwoje”, wobec czego nocne podjadanie miałoby nie szkodzić jej wadze i figurze. Cały słoik kremu orzechowego na raz? Półmisek śledzi ze śmietaną przy jednym podejściu? Słynne ciążowe zachcianki nie są rzadkie, ale warto trochę nad nimi zapanować. Popełnienie tych błędów może doprowadzić do dodatkowych kilogramów, które po porodzie nie znikną.

Zdrowe zasady, które obowiązują każdą osobę dbającą o swoje zdrowie, nie zmieniają się w ciąży. Regularne posiłki co 3-4 godziny, zdrowe tłuszcze (np. wielonienasycone, z kwasami omega-3)  i unikanie smażenia, różnorodność i duże ilości warzyw, rezygnacja ze słodyczy i świeże owoce od czasu do czasu – to praktyki, które warto stosować w ciąży. Zdrowa dieta w standardowym przypadku prowadzi do redukcji tkanki tłuszczowej, jednak radykalne odchudzanie w ciąży jest absolutnie zabronione! Dlatego w jadłospisie nie można redukować składników, najwyżej można niektóre z nich zamienić na zdrowsze, wskazane jest również zwiększenie ilości niektórych produktów po konsultacji ze specjalistą.

Dziecko rosnące w łonie matki jest dla organizmu priorytetem – zatem wszelkie witaminy i minerały trafiają do niego w pierwszej kolejności. Niekiedy zdarza się, że przez niedobory wapnia kobiety w ciąży cierpią na problemy z kośćmi i bóle zębów. Niedobór witamin A, B, C i E może powodować osłabienie stanu skóry, włosów i paznokci. Częste problemy skórne (np. pod postacią trądziku, rozstępów lub krostek na ciele) też są efektem braku niektórych elementów. Można je uzupełniać świeżymi warzywami (zwłaszcza liściastymi i zielonymi – brukselka, brokuły, jarmuż, natka pietruszki) oraz owocami sezonowymi. Na przyswajanie wapnia obecnego w pożywieniu wpływa magnez. Znajdziemy go w kaszach, które stanowią wyjątkową skarbnicę minerałów.

Osławionym składnikiem, jaki dotyczy szczególnie kobiet w ciąży, jest kwas foliowy. Nie tylko ogromnie wspiera rozwój układu nerwowego dziecka i powstawanie prawidłowego DNA, ale także bierze udział w budowie komórek krwi i kontroli stężenia cholesterolu. Obecnie zaleca się, aby kobiety jeszcze przed zajściem w ciążę zaczęły przyjmować kwas foliowy, jeżeli planują wkrótce mieć dziecko – ten dostarczany w pożywieniu (zwłaszcza surowych warzywach) może nie być wystarczającym źródłem.

Ciąża może wiązać się z problemami gastrycznymi pod postaciami zaparć. Pomoże w tym błonnik, obecny w surowych owocach i warzywach – oczywiście dokładnie umytych – a także w produktach pełnoziarnistych. Trzeba spożywać również produkty białkowe, stanowiące materiał budulcowy organizmu. Nie należy więc rezygnować z:

  • Warzyw strączkowych,
  • Delikatnego mięsa, np. z indyka, perliczki, królika,
  • Jajka z domowego lub ekologicznego chowu – ale tylko po obróbce termicznej.

Należy jednak uważać na nabiał, zwłaszcza niepasteryzowany, ponieważ może zawierać pałeczki niektórych bakterii. Choć dobrym źródłem białka i witamin są także ryby, radzimy uważać: mogą zawierać rtęć, która dla płodu jest bardzo niebezpieczna nawet w małych ilościach, które dorosłemu nie zagrażają w takim samym stopniu. Z pewnością zabronione jest jedzenie ryb surowych i wędzonych, a pozostałe należy wybierać z dużą starannością.

Do produktów, których należy unikać, należą: alkohol, kofeina (a więc – kawa, herbata, cola, napoje energetyzujące) , produkty gotowe i wysoko przetworzone (zupki w proszku, napoje gazowane, konserwy) oraz produkty pleśniowe (sery, dojrzewające szynki, orzeszki ziemne i pistacjowe, które mogą zawierać śladowe ilości pleśni). Nie ze wszystkich orzechów trzeba rezygnować, ponieważ podobnie jak pestki słonecznika i dyni, dostarczają korzystnych składników zarówno mamie, jak i dziecku, wpływając na dobrą kondycję skóry i usprawnienie procesów myślowych.

Mimo wielu wartościowych wskazówek dietetycznych, które są ogólnymi wskazaniami, nie można rezygnować z konsultacji ze specjalistami. Położna, ginekolog oraz dietetyk mogą być istotnym oparciem dla przyszłych mam, które powinny oczekiwać jak najlepszej opieki i wsparcia w ich stanie.