Pora na garść informacji.

Dieta antynowotworowa

Kategoria: porada

To, co jemy, przekłada się na prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu. Tak zwana dieta antyrakowa znajduje zastosowanie zarówno we wspieraniu leczenia, jak i w przeciwdziałaniu zachorowaniom.

Niewłaściwa dieta znacząco zwiększa ryzyko zapadalności na choroby nowotworowe – nawet do 50% w przypadku niektórych nowotworów złośliwych. Nadmierne spożywanie soli, tłuszczu, czerwonego i przetworzonego mięsa, alkoholu, unikanie jedzenia owoców i warzyw są często niemal bezpośrednią przyczyną zmian nowotworowych w obrębie układu pokarmowego. Również nadwaga i otyłość, wynikające z niewłaściwego doboru produktów i ze złych nawyków żywieniowych, mogą powodować zachorowania na raka układu pokarmowego, piersi albo prostaty.

Przede wszystkim warzywa i owoce

Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie w ciągu kilku ostatnich dekad zauważono duży spadek zapadalności na raka żołądka. Specjaliści wiążą to ze zwiększonym spożyciem warzyw i owoców, szczególnie tych o najbardziej intensywnych kolorach i smakach. Są one bogate w składniki ochronne i zawierają najwięcej przeciwutleniaczy. Powinniśmy zatem jeść jak najwięcej pomidorów, czosnku, kapusty, cebuli, marchwi, cytrusów, truskawek i jabłek. Światowa Organizacja Zdrowia, m.in. w ramach profilaktyki antynowotworowej, zaleca spożywanie przynajmniej trzech porcji warzyw i dwóch porcji owoców dziennie.

Postaw na różnorodność

Dieta antyrakowa powinna być zbilansowana. Spożywane warzywa i owoce będą działały najbardziej skutecznie w połączeniu z innymi składnikami odżywczymi, wspomagającymi odporność i chroniącymi organizm. Należy spożywać dużo błonnika, który przyspiesza usuwanie z układu pokarmowego substancji mogących powodować raka. Powinno się także ograniczyć spożywanie tłuszczów przetworzonych i nasyconych na rzecz tłuszczów nienasyconych. Dietę uzupełniajmy zatem o ryby (najlepiej morskie), orzechy włoskie, ziarna i pestki – najwięcej cennych tłuszczów omega-3 zawierają pestki dyni i lnu. Warto także przy okazji przygotowywania posiłków stosować oliwę z oliwek, która przyczynia się do obniżenia ryzyka zachorowań na choroby nowotworowe.

Jedz często i mało

W diecie antyrakowej ważne są także częstotliwość i pora jedzenia. Zaleca się jedzenie kilku, przynajmniej pięciu, niedużych posiłków w ciągu dnia. Zamiast forsować organizm trzeba mu pomóc i pozwolić na spokojnie przetworzyć dostarczony pokarm. Powinno się zatem unikać przejadania, jedzenia w pośpiechu oraz spożywania ciężkich, tłustych posiłków przed snem.