Pora na garść informacji.

Dieta a problemy z cerą

Kategoria: porada

W artykule dotyczącym oczyszczania organizmu (Wiosenny detoks) wspomnieliśmy o tym, że w trakcie detoksu na skórze mogą pojawić się wypryski. Jest to bezpośrednio związane z tym, jakie produkty odkładają się w organizmie i wpływają na jego kondycję. Dlatego pożywienie jest jednym z istotniejszych czynników, którym możemy wpływać na trądzik, koloryt i kondycję skóry, a nawet niektóre choroby skórne, jak np. łuszczyca.

Cera sucha

Kremy nawilżające to zewnętrzny element w walce z przesuszoną skórą. Musimy jednak wspierać jej komórki również od wewnątrz. Tu sprawa jest niemalże banalna: odpowiednie nawodnienie. Nie wystarczy jednak wypicie 1,5 litra jakichkolwiek płynów przez dzień, wśród których  będą 2 kubki kawy i słodzone napoje. Najlepsze nawodnienie zapewnia woda, filtrowana lub mineralna oraz tzw. naturalne izotoniki: woda kokosowa, sok z arbuza. Zapotrzebowanie na płyny zależy od wagi, poziomu aktywności fizycznej oraz temperatury otoczenia. W upalne dni, które już wkrótce przed nami, powinniśmy zwiększyć ilość płynów o 40%. Pomoc w nawilżeniu błon śluzowych dają również napary z siemienia lnianego.

Cera tłusta i trądzikowa

Za odpowiednie wydzielanie łoju przez skórę odpowiadają związki siarki, znajdujące się np. w brokułach, jarmużu, ziołach (mięta, natka pietruszki), chlorelli i spirulinie. Ich obecność w diecie pomaga także w oczyszczaniu z metali ciężkich, które prowadzą nie tylko do pogorszenia stanu skóry, ale i do chorób oraz osłabienia całego organizmu.

Zażywanie cynku, który pojawia się również w preparatach kosmetycznych, dobrze wpływa na oczyszczanie cery trądzikowej. Wśród produktów spożywczych, które go zawierają, są owoce morza, groszek, kapusta, ogórki i seler. Cynk jest jednak słabo przyswajalny z pożywienia, warto więc pomyśleć o suplementacji chelatu aminokwasowego, cytrynianu cynku lub glukonianu cynku w dawce od 20 do 50 mg.

Przeciwutleniacze na promienną cerę

O przeciwstarzeniowym działaniu antyoksydantów słyszy się coraz więcej. Ich funkcje w organizmie prowadzą do tego, że degeneracja komórek jest zahamowana i te, które są w słabszej kondycji, nie obumierają, ale są wspierane. Do najważniejszych witamin pomagających w walce o lepszą cerę należą witamina A i E. Zdrowego kolorytu nada skórze beta-karoten, który jest pochodną witaminy A, znajdującej się w osławionej marchewce, jarmużu, szpinaku i  dyni. Duże ilości antyoksydantów zawiera także awokado. Jeżeli produkt z witaminą A połączymy ze zdrowym źródłem tłuszczu, to uzyskamy jej najlepszą przyswajalność.

Chorobowe problemy skórne

Na problemy z przebarwieniami, łuszczeniem się skóry lub egzemą pomocne będą następujące składniki odżywcze:

  • Chlorofil – obecny w tym, co zielone: liście, warzywa, sproszkowane chlorella, spirulina lub pędy młodego jęczmienia. Od dawna wykorzystywany w medycynie jako zewnętrzny i wewnętrzny środek wspierający oczyszczenie i regenerację. Inne superfoods, takie jak jagody goji lub acai, maca, algi i ekologiczne zioła będą wspierały organizm w pełni.
  • Surowe owoce i warzywa, a także produkty kiszone (metodą domową, nie ze sklepu) – dostarczają wielu witamin oraz błonnika wspierającego oczyszczanie organizmu
  • Olej z wiesiołka – dzięki zawartości kwasu gamma-linolenowego działa przeciwzapalnie, co pomaga w wielu chorobach skóry. Generalnie zdrowe i dobrej jakości tłuszcze zapewniają zdrowie i kondycję, zatem stosujmy te nierafinowane i niebarwione – np. olej lniany, z wiesiołka, awokado lub oliwę z oliwek do dressingów sałatkowych, a na ciepło: ekologiczne masło klarowane i nierafinowany, niebarwiony olej kokosowy
  • Witamina D3 i kwasy omega-3 – oprócz istotnej roli wspierającej zdrowie kości i układu krwionośnego, te składniki mają znaczenie w utrzymaniu dobrego stanu skóry. Można rozważyć przyjmowanie dobrej jakości tranu lub kapsułek z olejem z wątroby dorsza. Dzięki przeprowadzeniu testu na poziom 25 OHD3 we krwi będzie można ustalić potrzebną dawkę witaminy D
  • Rezygnacja z nadmiaru cukru, ograniczenie produktów pszenicznych i skrobiowych może wpłynąć na poprawę stanu skóry, zwłaszcza w łuszczycy

Niekiedy za problemy skórne odpowiadają nietolerancje pokarmowe lub alergie – wykonanie testu diagnostycznego może zapobiec przykrym dla cery skutkom. Jednak pomoc dermatologiczna często jest niezbędna w walce z poważnymi problemami skórnymi. Ale dbając o prawidłowy dobór składników odżywczych, włączając świeże warzywa i owoce, zioła oraz odpowiednio nawadniając organizm, zauważymy poprawę stanu skóry, a także włosów i paznokci.