Pora na garść informacji.

Jak być zdrowym bez suplementów?

Kategoria: porada

Zazwyczaj nie zastanawiamy się na tym, czy na co dzień dostarczamy swojemu organizmowi odpowiednią ilość witamin. To błąd. Życie w pośpiechu, stres i niewłaściwa dieta mogą prowadzić do niebezpiecznego niedoboru witamin, czyli witareksji.

Domeną naszych czasów jest szybki i stresujący tryb życia. Przygotowywanie posiłków ograniczone zostaje do niezbędnego minimum, najczęściej chwytamy w biegu to, co mamy pod ręką. Jeśli nie przygotujemy niczego sami, zdani jesteśmy na gotowe produkty lub posiłki typu fast food. Dietetycy alarmują: tego typu jedzenia powinniśmy unikać za wszelką cenę. Wysoko przetworzona żywność poddawana wielokrotnym obróbkom traci aż 70% cennych wartości odżywczych. Co więcej, dania serwowane w sieciowych barach szybkiej obsługi składają się głównie z węglowodanów i tłuszczy trans, które należą do głównych przyczyn otyłości.

Gdy nasz organizm wysyła sygnały świadczące o niedoborach składników odżywczych, w pierwszej kolejności także sięgamy po to, co znajdujemy w zasięgu ręki, czyli powszechnie dostępne suplementy. Jednak i wokół tych narasta sporo wątpliwości. Główny Inspektor Farmaceutyczny ostrzega przed zalewającą rynek masą suplementów diety, najczęściej niewiadomego pochodzenia, które z deklarowanym na etykiecie składem i przeznaczeniem mają niewiele wspólnego.

Przygotowywanie posiłków

Jak unikać sytuacji, w których będziemy szli na żywieniową łatwiznę, kupując gotową żywność oraz witaminy w tabletkach? Najlepiej przygotowywać posiłki samodzielnie. Wbrew pozorom nie musi to być czasochłonne, pomaga natomiast w dostarczaniu organizmowi większej ilości witamin naturalnie zawartych w produktach. To także oszczędność! Należy więc kupować półprodukty wysokiej jakości i jak najmniej przetworzone. Warto też pamiętać, że długie gotowanie warzyw oraz ich obieranie i płukanie pozbawia je cennych składników. Warzywa lepiej czyścić szczoteczką i krótko gotować na parze. Ważne jest też, by spożywać je na surowo, np. w postaci surówki.

Postaw na świeże owoce

Najbogatszym źródłem witamin są świeże owoce i warzywa. Uzupełniajmy nimi swoją dietę zamiast stosować suplementy w pastylkach. Świeże warzywa i owoce stanowią też doskonałą przekąskę w ciągu dnia i eliminują potrzebę podjadania innych, zazwyczaj niezdrowych produktów.

Które owoce i warzywa zawierają najwięcej witamin? Najbogatszym źródłem witaminy A są: morele, brzoskwinie, czarne jagody, czerwona papryka, marchew, pomidor i brokuły. Beta-karoten zawierają m.in.: fasolka szparagowa, zielony groszek, morele, brzoskwinie i sałata. Dobrym źródłem witamin z grupy B są: nasiona słonecznika, orzechy pistacjowe, migdały, grzyby, awokado, pomarańcze, banany i pestki dyni. Chcąc dostarczyć organizmowi jak najwięcej witamy C, powinniśmy jeść paprykę, jagody, cytrusy, maliny i ziemniaki, natomiast wspomniane już brokuły, szpinak, pomidory, marchew, sałata czy brzoskwinie są najlepszym źródłem witamin E i K. Witaminy zawarte w świeżych warzywach i owocach są najlepsze dla naszego organizmu i najłatwiej przez niego przyswajalne. Warto zatem postawić na te produkty, komponując swoje menu, by uchronić się przed niedoborami witamin i potencjalnym ryzykiem związanym ze spożywaniem suplementów.