Pora na garść informacji.

Dekalog zdrowego żywienia

Kategoria: porada

Zdrowa dieta i właściwe nawyki żywieniowe są kluczem do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu człowieka. To najlepszy środek w zapobieganiu oraz przyspieszaniu leczenia niemal wszystkich chorób i dolegliwości. Co i jak jeść, by odżywiać się prawidłowo?

Po pierwsze: jedz częściej i mniej

Nawet najlepiej skomponowana i zbilansowana dieta nie będzie w pełni skuteczna, jeśli nie przestrzega się zdrowych nawyków żywieniowych. Zaleca się zjadanie większej liczby mniejszych posiłków w ciągu dnia. Najważniejszym posiłkiem powinno być śniadanie, natomiast nawet lekkiej kolacji nie należy jeść zbyt późno.

Po drugie: urozmaicaj posiłki

Ludzki organizm każdego dnia potrzebuje różnych składników odżywczych do prawidłowego funkcjonowania. Powinniśmy dostarczać mu odpowiednich ilości białka, tłuszczów, węglowodanów, witamin oraz soli mineralnych. Są one zawarte w różnych grupach produktowych, dlatego zjadane posiłki należy urozmaicać i bilansować pod względem zawartych wartości odżywczych.

Po trzecie: jedz świeże warzywa i owoce

Świeże warzywa i owoce są najbogatszym źródłem witamin niezbędnych dla rozwoju naszych narządów, wzmocnienia kości i usprawniania zachodzących w naszym organizmie procesów. Ich niedobór prowadzi do spadku odporności, zachorowań, problemów ze skórą, włosami i wzrokiem. Powinno się jeść pięć porcji warzyw i owoców dziennie.

Po czwarte: nie unikaj dobrych tłuszczów

Choć tłuszcz kojarzy się przede wszystkim z nadwagą, jego spożywanie jest niezbędne dla zdrowia. W naszym menu powinny jednak gościć produkty zawierające tłuszcze nienasycone, które w przeciwieństwie do nasyconych, są dłużej trawione i nie powodują nadwagi, zmniejszają stężenie cholesterolu, wspomagają procesy trawienne i wzmacniają odporność.

Po piąte: unikaj tłustego mięsa

Tłuste mięsa to przede wszystkim cholesterol. Należy ich unikać, ale nie eliminując zupełnie mięsa z diety. Starajmy się jeść różne mięsa, jednak nie za dużo i zawsze chude. Są one źródłem niezbędnego białka oraz wielu witamin. Warto sięgać po mięso indyka, kaczki i królika. Wieprzowina i wołowina powinny gościć na naszych stołach najrzadziej.

Po szóste: stawiaj na zdrowe przekąski

Zamiast podjadać słone paluszki, chipsy czy żelki, codzienne posiłki należy urozmaicać zdrowymi przekąskami, do których należą: orzechy, owoce, nasiona i pestki, chude jogurty, pełnoziarniste tosty czy gorzka czekolada. Pomysłów na nie jest całe mnóstwo, a witamin i składników odżywczych w nich zawartych – jeszcze więcej.

Po siódme – jedz błonnik

Błonnik spełnia nieocenioną funkcją w naszym organizmie. Oczyszcza układ pokarmowy z toksyn, zapobiegając związanym z nim dolegliwościom i schorzeniom, w tym nowotworom, nadciśnieniu tętniczemu, chorobom serca i cukrzycy typu 2.

Po ósme: pij wodę

Zaleca się picie przynajmniej 1,5 litra płynów dziennie. Najlepiej, gdyby była to tylko mineralizowana woda, która nawadnia organizm, reguluje szereg zachodzących w nim procesów oraz jego temperaturę.

Po dziewiąte: ogranicz spożycie soli

Tak, sól to biała śmierć. Jest obecna niemal we wszystkich produktach spożywczych, które kupujemy, a które często i tak… dosalamy. Nie powinniśmy jeść więcej niż 5-6 gramów soli dziennie, a niestety spożywamy jej kilka razy więcej. Sól powoduje nadwagę, nadciśnienie tętnicze i choroby serca oraz układu krążenia.

Po dziesiąte: pamiętaj o aktywności

Ruch to nie jedzenie, jednak jest niezbędny w jego prawidłowym trawieniu oraz skutecznym wchłanianiu składników odżywczych przez nasz organizm. Jak najwięcej spacerujmy na świeżym powietrzu i nie unikajmy aktywności fizycznej.