Pora na garść informacji.

Czy witaminę C można przedawkować?

Kategoria: porada

Witamina C to najbardziej popularna i zarazem jedna z najbardziej niezbędnych naszemu organizmowi witamin. Choć powszechnie kojarzona jest przede wszystkim z podnoszeniem odporności, spełnia również wiele innych istotnych funkcji.

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, uczestniczy w procesach metabolicznych: przenosi elektrony oraz uczestniczy w spalaniu tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych. Usprawnia produkcję czerwonych krwinek, przeciwdziała powstawaniu zmian nowotworowych w żołądku, ma właściwości bakteriobójcze oraz regenerujące: stymuluje gojenie się ran i zrastanie kości.

Gdzie znajdziemy witaminę C?

Najbogatszym źródłem witaminy C są świeże owoce i warzywa. Najwięcej witaminy C zawierają: czarne porzeczki, czerwona i zielona papryka, brukselka, kalafior, szpinak, truskawki, poziomki i kiwi. Ciekawostką jest, iż wszystkie wymienione produkty mają w sobie więcej witaminy C niż cytryna, którą mylnie uważa się za królową produktów z największą zawartością kwasu askorbinowego. Bogatym źródłem witaminy C są też: biała, czerwona i kwaszona kapusta, ziemniaki i pomidory. Witamina C jest bardzo wrażliwa: ulega zniszczeniu pod wpływem wysokich temperatur, słońca, a nawet powietrza.

Skutki niedoboru witaminy C

Zalecane spożycie witaminy C dla dorosłego człowieka wynosi od 45 do 90 mg na dobę. W przypadku długotrwałego niedoboru kwasu askorbinowego organizm ludzki słabnie, pojawiają się problemy z regeneracją i gojeniem, uszkadzają się naczynia krwionośne, mogą wystąpić samoistne krwawienia, kłopoty z uzębieniem i zmiany w obszarze jamy ustnej. Brak leczenia może prowadzić do dysfunkcji wielu organów wewnętrznych i upośledzenia układu nerwowego, a w ich efekcie nawet do śmierci.

Czy można przedawkować witaminę C?

Ogólne przeświadczenie o niskiej szkodliwości witaminy C sprawia, że często, szczególnie zimą, jest spożywana w nadmiarze jako suplement podnoszący odporność i chroniący przed przeziębieniem. Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie i jej nadmiar przyjęty z pokarmem jest wydalany z moczem, dlatego trudno ją przedawkować. Nie należy jednak przekraczać zalecanej dziennej dawki witaminy C, gdyż jej nadmiar również może mieć negatywne skutki. Zbyt częste spożywanie dużych dawek witaminy C w postaci suplementów diety lub leków sprzyja rozwojowi kamieni nerkowych. Innymi objawami przedawkowania witaminy C mogą być nudności, biegunka, wymioty i bóle brzucha, którym towarzyszyć może wysypka. Nagłe ograniczenie przyjmowanych regularnie i przez długi czas dużych dawek witaminy C może upośledzić system immunologiczny i zmniejszyć odporność.

Specjaliści podkreślają, że dorosłemu człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania wystarczy zaledwie 40 mg kwasu askorbinowego. Okazuje się jednocześnie, że witamina C wcale nie zapobiega zachorowalności na przeziębienie, jak powszechnie się uważa. Najlepiej więc spożywać ją ze zdrowym umiarem.