Pora na garść informacji.

Czy kofeina szkodzi zdrowiu?

Kategoria: zdrowe odżywianie

Powszechnie kofeina jest kojarzona z kawą. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że ten naturalny alkaloid zawierają także herbata czy czekolada. Jaki wpływ na nasze zdrowie ma kofeina i czy rzeczywiście uzależnia?

Kofeina występuje w ziarnach kawy, liściach herbaty (teina), nasionach kakaowca oraz guarany (guaranina), orzeszkach cola i liściach ostrokrzewu paragwajskiego. Może być także pozyskiwana w warunkach laboratoryjnych. Oprócz kawy, herbaty czy napojów energetycznych kofeinę zawierają też kakao, czekolada, napoje gazowane typu cola, jogurty z guaraną, lody kawowe, a także większość tabletek przeciwbólowych (przede wszystkim uśmierzających ból głowy) i odchudzających. Kofeina stymuluje ośrodkowy układ nerwowy i korę mózgową – zmniejsza psychiczne zmęczenie, poprawia refleks, ogólnoruchową koordynację oraz koncentrację. Co szczególnie ciekawe, zwiększa także produkcję soków żołądkowych, znacznie przyspieszając przemianę materii. Kofeina może również nieco podnieść ciśnienie krwi oraz ma nieznaczne działanie moczopędne.

Uzależnienie od kofeiny                        

To mit. Kofeina uzależnia tak samo jak zakupy czy oglądanie telewizji i nie zalicza się do substancji uzależniających. Owszem, w niektórych przypadkach nagłe zaprzestanie przyjmowania codziennych dawek kofeiny może powodować nieznaczne objawy odstawienne, takie jak bóle głowy czy drażliwość. Na szczęście dolegliwości te występują rzadko i są krótkotrwałe. Właściwości kofeiny mogą jednak sprawić, że spożywana w zbyt dużych ilościach zacznie szkodzić zdrowiu.

Czy kofeina szkodzi?

Jaka ilość tej substancji jest bezpieczna dla naszego organizmu?

Filiżanka parzonej kawy zwiera 85 mg kofeiny, 10 mg mniej ma filiżanka kawy rozpuszczalnej, a 50 mg kofeiny znajdziemy w podobnej objętości parzonej herbaty. Wspomniane wyżej objawy wynikające z odstawienia mogą wystąpić u osób, które spożywały ponad 600 mg kofeiny dziennie.

Kofeina przyjmowana w nadmiarze podnosi też ciśnienie krwi, może być więc niebezpieczna dla osób cierpiących na nadciśnienie, szczególnie wrażliwych na jej działanie.

Jak dotąd nie znaleziono dowodów na to, że kofeina zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów lub chorób serca. Nie potwierdzono również, że z uwagi na moczopędność i wypłukiwanie wapnia przyczynia się do osteoporozy, udowodniono natomiast, że spożywanie kofeiny w umiarkowanych ilościach jest bezpieczne także dla kobiet w ciąży.

Ile kawy dla kogo?

Najbezpieczniej jest nie przekraczać dziennej dawki 300 mg kofeiny, co przekłada się na 3-4 parzone kawy. Warto stosować się do tego zalecenia, szczególnie gdy pijamy także herbatę i napoje gazowane. W litrze coli zawarte jest około 100 mg kofeiny, a pół tabliczki czekolady (50 g) ma w sobie około 40 mg tego składnika. Jeśli zatem pijemy dużo kawy w ciągu dnia, należy zwracać uwagę na to, czy nie dostarczamy sobie dodatkowych dawek kofeiny z innymi produktami. Nie każdy wie bowiem, że kawa bezkofeinowa również zawiera kofeinę, lecz w mniejszej ilości.

Przypomnijmy, że WHO apeluje o ograniczenie spożywanie tzw. napojów energetycznych, które często zawierają bardzo wysokie dawki kofeiny. Obecnie nie ma bowiem regulacji prawnych, które określałyby, ile kofeiny może zawierać dany produkt spożywczy.