Pora na garść informacji.

Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę

Kategoria: aktywność fizyczna

Dzieciaki spędzają coraz więcej czasu przed komputerem i telewizorem, mniej natomiast uprawiając sporty. Skutkuje to wieloma deformacjami postaw. By im zapobiec, zaproponuj dziecku zestaw ćwiczeń wzmacniających mięśnie kręgosłupa.

Spacer z książką na głowie

Dziecko staje w pozycji wyprostowanej, kładziesz mu na głowie książkę – zwróć uwagę na to, by nie była zbyt wielka i ciężka. Maluch kroczy po pomieszczeniu kilka minut, starając się nie zrzucić książki.

Spinanie pośladków w pozycji leżącej

Malec kładzie się na plecach na materacu lub karimacie. Jego ręce leżą wzdłuż tułowia, nogi są zgięte w kolanach. Dziecko podnosi biodra tak, by z tułowiem tworzyły linię prostą. Na kilka sekund spina pośladki, po czym wraca do pozycji wyjściowej. Powtarza owo ćwiczenie około dziecięciu razy. Ważne, by wszystkie ruchy wykonywać powoli i dokładnie – pozwoli to dziecku zachować zdrowe plecy.

Zwróć uwagę na to, by wykonując ćwiczenia Twój malec przestrzegał kilku zasad. Nie pozwól mu na pośpiech i gwałtowność. Każda pozycja ćwiczeniowa powinna być podtrzymywana około 10 sekund.

Podnoszenie rąk leżąc na brzuchu

Dziecko kładzie się w pozycji leżącej na brzuchu, proste ręce wyciąga przed siebie i opiera na podłożu. Ważne, by nogi były złączone, przylegały do siebie. Głowę unosi malec lekko nad karimatę, wzrok kieruje ku podłożu. Prostą rękę podnosi lekko nad ziemię i powoli wraca do pozycji wyjściowej. Następnie zmienia rękę i wykonuje tę samą czynność. Ćwiczenie powtarza w takiej samej częstotliwości, jak pozostałe.

Podnoszenie tułowia w pozycji leżącej na brzuchu

Maluch kładzie się na brzuchu, ręce odchyla do tyłu i splata dłonie. Zwracając uwagę na to, by głowa tworzyła linię prostą z tułowiem – a nie odchylała się do przodu lub tyłu – podnosi tułów nad podłoże i w takiej pozycji pozostaje kilka sekund. Następnie powoli wraca do pozycji leżącej.

Przyciąganie kolan do czoła w pozycji leżącej na plecach

Malec leży na plecach, jego ręce spoczywają wzdłuż tułowia, nogi są zgięte w kolanach. Kolana przyciąga do głowy, ręce pozostawiając na podłożu, lekko unosząc głowę. W tej samej pozycji można również wykonać inne ćwiczenie, przynoszące podobne efekty, czyli rozciągające mięśnie kręgosłupa. Uginając nogi w kolanach oraz ręce w łokciach dziecko przyciąga na zmianę prawy łokieć do lewego kolana – stara się wytrzymać w tej pozycji około 10 sekund. Po upływie tego czasu wraca do prostej pozycji leżącej, następnie wykonuje owo ćwiczenie z lewym łokciem i prawym kolanem.

Jeśli dziecko skarży się na ból – bezzwłocznie należy przerwać ćwiczenia. Kiedy maluch wraca do pozycji wyjściowej każdego ćwiczenia, jego mięśnie powinny być rozluźnione, a nie spięte. Motywuj dziecko do regularnych ćwiczeń, staraj się poszukiwać coraz to nowych zestawów ćwiczeniowych, by Twoja pociecha się nie nudziła, a zaproponowaną gimnastykę wykonywała z przyjemnością. Przypominaj mu także o zachowaniu prawidłowej postawy ciała na co dzień – podczas odrabiania lekcji, czy oglądania telewizji, tylko wtedy cała praca przełoży się na zdrowie twojego dziecka.