Pora na garść informacji.

Cukier kontra słodzik

Kategoria: porada

Cukier to cichy zabójca. Spożywamy go w ogromnych ilościach, często nawet nie zdając sobie sprawy. Czy zdrowiej jest stosować słodziki?

Wiele osób poprawia sobie samopoczucie słodyczami. Lubimy słodki smak, kochamy czekoladę i przekąski – drożdżówki, pączki, ciasta. Słodzimy kawę i herbatę. Większość z nas nie zdaje sobie jednak sprawy z faktu, że dużą ilość cukru zawierają produkty spożywcze, które nie są słodyczami. Znajduje się on w keczupach, sosach, pieczywie, jogurtach, napojach gazowanych, a nawet wędlinach. Łatwo przekroczyć dopuszczalną dawkę cukru, nawet odmawiając sobie na co dzień słodyczy. Nie powinniśmy jeść więcej niż pięć łyżeczek cukru dziennie, tymczasem niektóre owocowe jogurty pitne zawierają nawet kilkanaście jego łyżeczek w 200 ml.

Niebezpieczny cukier

Nadmiar cukru w diecie prowadzi do otyłości i zagrażających życiu chorób – cukrzycy oraz nadciśnienia. Nadużywanie cukru skutkuje także problemami z próchnicą. Cukier nie zawiera żadnych przydatnych organizmowi składników odżywczych. Szybko dostarcza energię, ale starcza jej na bardzo krótki okres. Po spożyciu czegoś słodkiego gwałtownie wzrasta poziom cukru we krwi. Odczuwamy podniesienie nastroju i wzrost energii. Równie szybko jednak poziom cukru we krwi się obniża. Skutkuje to nagłym spadkiem sił, uczuciem senności i znużenia. Znowu jesteśmy głodni i mamy ochotę na coś słodkiego. Tym sposobem zataczamy błędne koło, które jest tym bardziej niebezpieczne, jeśli pod uwagę weźmiemy fakt, iż nadmiar cukru w diecie działa rakotwórczo (glukoza to paliwo dla nowotworów) i upośledza odporność organizmu, hamując uwalnianie hormonów wzrostu, na co wpływ ma wysoki poziom insuliny.

Słodzik jako substytut cukru

Osobom, które nie potrafią definitywnie zrezygnować ze słodkiego smaku, niektórzy dietetycy zalecają zamianę cukru na słodzik. Słodzik jest niskokaloryczny i nie zawiera mono- i disacharydów (cukrów prostych). Czy jednak stanowi bezpieczne rozwiązanie? Badania wykazują, że ludzki mózg i tak rozróżnia smak słodziku od smaku cukru. Mimo przyjmowania słodziku, z dużym prawdopodobieństwem, wciąż będziemy mieć ochotę na jedzenie, bo kalorii których nie dostarczyliśmy sobie z cukrem, będziemy szukać w innych pokarmach. Wśród przeciwników stosowania słodzików pojawiają się opinie o ich rakotwórczym działaniu. Trudno jednak jednoznacznie zweryfikować te informacje. Do najczęściej stosowanych słodzików syntetycznych należą aspartam i acesulfam.

Gorzko dla zdrowia

Aby w pełni zadbać o swoje zdrowie, najlepiej ograniczyć, a nawet zupełnie wyeliminować zarówno cukier, jak i słodzik. Słodki smak uzależnia, a odzwyczajamy się od niego ok. 3 miesięcy. Zamiast słodyczy jedzmy suszone owoce. Są niezwykle bogate w korzystne dla organizmu wartości odżywcze – antyoksydanty, błonnik, witaminy i minerały. Szybko sycą – zjedzenie kilku sztuk dziennie (ale nie więcej, gdyż są kaloryczne) powinno wyhamować apetyt. Warto też pamiętać, że regularne posiłki zmniejszają apetyt na słodycze.