Pora na garść informacji.

Co powinniśmy jeść na śniadanie?

Kategoria: porada

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem, spośród wszystkich spożywanych w ciągu dnia. Co powinniśmy zjeść od rana, by dostarczyć organizmowi niezbędnych wartości odżywczych?

Pora śniadania najczęściej podyktowana jest naszym trybem życia i nawykami. Specjaliści twierdzą, że śniadanie powinno się zjadać w ciągu godziny od momentu przebudzenia. Z uwagi na to, że stanowi ono najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dając organizmowi pierwszą dawkę niezbędnej do funkcjonowania energii, nie powinno się jeść śniadania zbyt późno. Może to bowiem powodować senność, stres, dekoncentrację i ból głowy. Osoby rozpoczynające swój dzień od wysiłku fizycznego, np. biegacze, także nie powinni odkładać śniadania na później. Lekki posiłek przed joggingiem czy dłuższymi porannymi ćwiczeniami wpływa na ich przebieg i efektywność.

Co jeść?

Wszystkie posiłki w ciągu dnia powinny być odpowiednio skomponowane, tak by dostarczały organizmowi składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Szczególnie należy pamiętać o urozmaiceniu śniadania, które powinno zawierać aż jedną trzecią wszystkich kalorii przyjmowanych w ciągu całego dnia. Zdrowe śniadanie powinno się składać z: produktów zbożowych z błonnikiem, nabiału jako źródła białka, wapnia i witamin A oraz D, odrobiny wspomagających mechanizmy energetyczne tłuszczów oraz dodających energii cukrów, a także napoju, który oczyści organizm z toksyn i nawodni go po długim śnie.

Jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie? Może to być na przykład kanapka z chleba z ciemnego zboża z niewielką porcją masła i pastą warzywną, jogurt lub owsianka na mleku kokosowym z owocami, zapiekana na słodko lub wytrawnie, kasza jaglana lub szklanka mleka koziego z domowej roboty batonem Muesli. Do picia najlepiej sięgnąć po wodę lub świeży sok. Dobrym pomysłem może okazać się też zielone smoothie z jarmużu, jabłka i banana lub koktajl jagodowy na maślance z odrobiną miodu. Jak widać, nie musi to być tak skomplikowane, jak sugerowałoby określenie: „odpowiednio zbilansowane proporcje składników odżywczych”. Najważniejsze, aby pamiętać, że śniadanie powinno być odpowiednio urozmaicone i zawierać – podane w odpowiednich proporcjach – białko, błonnik, tłuszcze i węglowodany, a wszystko to z dodatkiem odpowiedniego napoju.

Zdrowe śniadanie sposobem na nadwagę

Unikanie śniadań, jedzenie ich zbyt późno lub spożywanie podczas pierwszego posiłku nieodpowiednich produktów znacząco zwiększa ryzyko nadwagi. Organizm, któremu po przebudzeniu nie dostarcza się odpowiednich składników odżywczych, zaczyna się buntować – pojawiają się wówczas w ciągu dnia nagłe ataki głodu i stale odczuwalny apetyt, co prowadzi do niekontrolowanego podjadania i nadwagi. Zjadanie pełnowartościowych śniadań w ciągu godziny po przebudzeniu powinno być zdrowym nawykiem, który uchroni nas przed podobnymi konsekwencjami, zapewniając także energię, dobre samopoczucie i koncentrację na cały dzień.