Pora na garść informacji.

Co najlepiej jeść na kolację?

Kategoria: porada

Kolacja jest dla naszego organizmu ważnym posiłkiem w ciągu dnia. To ona niejako przygotowuje nas do snu, podczas którego dochodzi do najważniejszych procesów regeneracyjnych.

Co się dzieje, gdy śpimy?

Średnia długość snu dorosłego człowieka waha się od 7,5 do 8 godzin. Jest to jednak indywidualna sprawa – jednym do wyspania się może wystarczyć zaledwie 5 godzin, drudzy będą potrzebować ich aż 12. Choć sen to przede wszystkim regeneracja połączeń nerwowych w mózgu, w jego trakcie regeneruje się też całe ciało. Do rozluźnionych mięśni dopływa znacznie więcej krwi, przyspieszają się podziały komórkowe: odbudowuje się skóra, wzmacnia cały organizm i układ odpornościowy. Co ważne, w trakcie snu reguluje się również poziom hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie głodu oraz sytości, którego zaburzenia mogą prowadzić do nadwagi i otyłości. Spokojny i odpowiednio długi sen jest zatem gwarantem zdrowego i prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania całego organizmu. We właściwym wysypianiu się może nam jednak przeszkadzać zła dieta, która nie pozwala organizmowi odpocząć i zregenerować się w trakcie nocnego czuwania.

Wieczorem jedz jak żebrak

Wciąż obecny jest mit, że kolację najlepiej „oddać wrogowi”. Jednak jeśli ominie się wieczorny posiłek, łatwo ulec pokusie podjadania, głód może dopaść nas w środku nocy, a rano z kolei możemy obudzić się rozdrażnieni, zmęczeni i nadal głodni. Kolację powinno się jeść przynajmniej na dwie godziny przed snem, a najlepiej jeszcze wcześniej, ok. 3-4 godziny przed udaniem się na spoczynek. Trawienie spożytego posiłku może trwać nawet do pięciu godzin, zaś z uwagi na to, że podczas snu organizm dodatkowo zwalnia, niedobrze jest zasypiać z pełnym żołądkiem. Przyjęło się, że zdrowe, lekkie kolacje są przeznaczone wyłącznie dla osób odchudzających się bądź przestrzegających diety z innych powodów. Nic bardziej mylnego. Lekkostrawna kolacja złożona z produktów, z którymi nasz organizm nie będzie miał kłopotów podczas snu, jest gwarantem jego spokojnego przebiegu i należytego zregenerowania się ciała i umysłu. Dlatego na kolację nie powinno się jeść tłustych posiłków, żywności typu fast food, łakoci ani dań zawierających nadmierną ilość nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cukrów prostych. Unikajmy zatem dań z kapusty (gotowanej czy duszonej), warzyw strączkowych (choć bardzo zdrowe, mogą działać wzdymająco i utrudniać sen), czerwonego, smażonego mięsa, kaszy z sosem, smażonej cebuli a nawet sałatek z majonezem i porem.

Zdrowa kolacja powinna być przede wszystkim niskokaloryczna, niewielka i odpowiednio zbilansowana. Najlepiej, by złożyły się na nią niskotłuszczowy nabiał w postaci jogurtów lub twarogów, chude mięsa drobiowe oraz ryby. Nie wykluczajmy również pieczywa – wskazane jest, rzecz jasna, to pełnoziarniste, pamiętajmy także o warzywach. Jeśli chodzi o owoce – zawarty w nich cukier podnosi poziom glukozy we krwi, a organizm błyskawicznie je trawi, dlatego jeśli sięgamy po owoce – łączmy je z warzywami. 10 dag chudego twarogu zjedzone razem z sałatką z marchewki i jabłka dostarczy niespełna 100 kcal oraz uczucie sytości na dłużej. Niewielka ilość pożywienia z każdej z powyższych kategorii, skomponowana w ostatni w ciągu dnia lekki posiłek, zapewni organizmowi zdrowy, spokojny i głęboki sen, bez martwienia się o zbędne kilogramy.