Pora na garść informacji.

Błonnik, choroby serca i cukrzyca typu 2

Kategoria: zdrowe odżywianie

Coraz częściej podkreśla się znaczenie odpowiedniej diety w leczeniu i zapobieganiu chorobom serca i cukrzycy typu 2. Nieoceniony okazuje się w tym kontekście błonnik. Dlaczego?

W ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat odnotowano olbrzymi wzrost zapadalności na choroby serca oraz na cukrzycę typu 2, która stanowi około 90% wszystkich przypadków cukrzycy. Jak się okazuje, zwiększona liczba zachorowań jest wprost proporcjonalna do coraz liczniej występujących przypadków otyłości. Pięć lat temu odnotowano na świecie 285 milionów przypadków zachorowań na cukrzycę, a dla porównania w 1985 roku zaledwie 30 milionów. Stale obserwuje się także coraz większą liczbę zachorowań na choroby serca. Wśród głównych przyczyn cukrzycy oraz dolegliwości związanych z nieprawidłową pracą serca wymienia się niewłaściwy styl życia oraz uwarunkowania genetyczne. Lekarze podkreślają, że zła dieta, nadwaga i otyłość to najczęstsze powody zachorowań.

Błonnik dla serca i przeciw cukrzycy

Błonnik pokarmowy to, mówiąc dokładniej, celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy, ligniny i kutyny, czyli substancje, zazwyczaj pochodzenia roślinnego, których nie wchłania ludzki układ pokarmowy. Błonnik pokarmowy ma istotny wpływ na leczenie i ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, zmniejsza bowiem stężenie glukozy w surowicy krwi, bardzo korzystnie wpływa na poziom hemoglobiny glikowanej (HbA1c) i stężenie glukozy na czczo u osób cierpiących na tę chorobę. Błonnik pokarmowy obniża również ciśnienie tętnicze, co ma ogromne znaczenie w leczeniu cukrzycy typu 2 i niwelowaniu ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego.

Przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych badania epidemiologiczne potwierdziły, że regularne spożywanie produktów bogatych w błonnik pokarmowy znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się choroby niedokrwiennej serca. Błonnik nie tylko zmniejsza nadciśnienie tętnicze, ale także skutecznie wypłukuje z tętnic cholesterol.

Udowodniono, że wśród osób, które regularnie spożywają błonnik, prawdopodobieństwo wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych jest znacznie mniejsze niż w przypadku tych, których dieta pozbawiona była błonnika.

Dlaczego jeszcze warto jeść błonnik?

Błonnik ma bardzo dobry wpływ na organizm człowieka: oczyszcza układ pokarmowy, wyraźnie obniżając ryzyko wystąpienia zlokalizowanych w nim nowotworów, przyspiesza perystaltykę jelit, sprzyja rozwojowi korzystnych bakterii, zmniejsza uczucie głodu, a tym samym ogranicza przyrost masy ciała. Błonnik zalecany jest nie tylko w leczeniu takich schorzeń, jak: cukrzyca, miażdżyca i choroby serca, ale również w zwalczaniu otyłości czy kamicy żółciowej. Najwięcej błonnika pokarmowego zawierają warzywa i owoce, produkty zbożowe i nasiona roślin strączkowych.