Pora na garść informacji.

6 niezwykłych warzyw, które warto wprowadzić do jadłospisu!

Kategoria: zdrowe odżywianie

W życiu codziennym bardzo często ulegamy rutynie. Nie tylko dopada ona wykonywane przez nas obowiązki, ale i wskakuje do naszych talerzy na stole. Jak urozmaicić spożywane posiłki, by letni jadłospis stał się równocześnie atrakcyjny i bardziej wartościowy? Prezentujemy kilku niedocenianych bohaterów z ogrodu.

Jarmuż

Niech nie zmylą cię jego piękne, długie i pomarszczone liście. Jarmuż nie jest jedynie rośliną ozdobną. Nieodkryte przez wielu ludzi warzywo posiada bardzo dużo wartości odżywczych. Zawiera w sobie cenny błonnik, który przyspiesza metabolizm i oczyszcza organizm. Wybierając jarmuż, dostarczymy swojemu organizmowi także białka i witamin: C i K. Warto podkreślić, że to warzywo kapustne ma silne właściwości antynowotworowe. Sulforafan zawarty w jego liściach może uchronić przed rakiem płuc, czy jelita grubego.

Topinambur

Zapewne mało kto słyszał o tym warzywie. Niedawno topinaburem, zwanym również ziemnym jabłkiem, zainteresowano się ponownie ze względu na jego lecznicze właściwości. Bulwy rośliny zawierają w sobie spore zasobty inuliny, która jako cukier prosty jest dobrze tolerowana przez osoby chorujące na cukrzyce. Dodatkowo, topinambur nie ma w sobie cholesterolu i tłuszczy, których ilość może być istotna dla osób dbających o linię.

Pasternak

Śmiało możemy powiedzieć, że w wielkim stylu zaczyna powracać na polskie stoły.

Jeśli walczysz ze stresem, chcesz uregulować krążenie krwi i poprawić trawienie żołądka – sięgnij po zdrowy pasternak.

To niedoceniane warzywo zawiera w sobie cały szereg wartościowych składników. Kwas foliowy, błonnik, magnez, potrzebne cukry i tłuszcze roślinne, zadbają o dobre samopoczucie każdego dnia. Myślałeś, że nie da się niczym zastąpić ziemniaków? Zapach pasternaku, przypominający pietruszkę, i marchewkowy posmak w prosty sposób urozmaicą chociażby codzienną surówkę. Do tego jest prosty w przygotowaniu!

Bób

Od dawna wiadomo, że rośliny strączkowe zawierają w sobie duże ilości wartości odżywczych. Bób jest nie tylko smaczny, ale i dostarcza naszemu organizmowi cennego kwasu foliowego i białka. Szczególnie to drugie zasługuje na uwagę, ponieważ niedoceniane przez wielu warzywo, sprawdzi się idealnie u osób bazujących na diecie roślinnej. Zawartość żelaza, magnezu i witamin B2 i A, pomoże w skomponowaniu prawidłowo zbilansowanej diety. Natomiast niska wartość kaloryczna ułatwi nam zrzucenie zbędnych kilogramów. Wprowadźmy więc do swojego menu wartościowy bób i czerpmy garściami od matki natury.

Skorzonera

Pod tą tajemniczą nazwą kryje się niezwykłe warzywo. Roślina o ciemnobrązowej barwie przypomina w smaku popularne szparagi. Jedząc skorzonerę zaopatrzymy swój organizm w cały szereg drogocennych witamin i składników mineralnych np. karoten, sód i potas. Podobnie jak jarmuż zawiera w sobie polecaną diabetykom inulinę. Wysoka zawartość witaminy C wzmacnia odporność i pomaga w leczeniu przewlekłych przeziębień. Skorzenerę możemy przygotowywać na kilka sposobów. Jednym z nich jest gotowanie korzeni, które korzystnie wpływają na elastyczność i gładkość naszej cery.

Soczewica

Soczewica staje się ostatnio coraz bardziej popularna. Powoli zaczynamy doceniać jej smak i kremową konsystencję, ale czy wiemy o jej cennych właściwościach? Kolejna z roślin strączkowych, podobnie jak bób, zawiera w sobie ogromne pokłady łatwo przyswajalnego białka. Ze względu na zawarty w sobie kwas foliowy, jest dobrą propozycją dla kobiet w ciąży. To nie wszystko. Soczewica posiada również związki taniny, które pomagają chronić organizm przed nowotworami. Warzywo jest łatwe w przygotowaniu. Wystarczy dodać do niego ugotowane ziemniaki, zrobić sos i mamy gotowe pożywne danie jednogarnkowe.