Pora na garść informacji.

10 sposobów na mały głód

Kategoria: porada

Głód nie jest Twoim wrogiem, ale normalnym elementem fizjologii. Można nauczyć się nad nim panować, zaspokajać go w zdrowy sposób, a najlepiej – starać się do niego nie dopuszczać.

      1. Złota zasada – jedz częściej a mniej

Pięć zbilansowanych posiłków dziennie sprawi, że nie zdążysz poczuć głodu. Organizm nie magazynuje wtedy energii, ponieważ przyzwyczaja się do jej regularnego dostarczania. Kiedy jesz posiłek, nie czując głodu, zjesz mniej. Dbaj jednak o to, aby te posiłki były odpowiednio skomponowane i odpowiednio duże. Dzięki temu unikniesz napadów „ssania”, których rezultatem często jest szukanie mało wartościowych, ale kalorycznych przekąsek.

      2. Podjadaj z głową

Przekąska między posiłkami może być nawykiem trudnym do zwalczenia. Dobrą metodą jego stopniowej eliminacji jest sięganie po niskokaloryczne, zdrowe warzywa – na przykład rzodkiewki czy marchew.

      3. Zamień kawę na zieloną herbatę

Ten cudowny napój nie tylko ma właściwości tłumiące uczucie głodu, ale także sam w sobie walczy z tłuszczem. Nie dodajemy też do niego cukru ani śmietanki!

      4. Pij wodę

Po pierwsze, wypełnienie żołądka szklanką wody może oszukać mały głód. Po drugie, czasem błędnie rozpoznajemy pragnienie jako głód. Dobre nawodnienie organizmu to podstawowa zasada prawidłowego odżywiania.

      5. Im produkt surowszy, tym lepszy!

Kupuj i jedz żywność nieprzetworzoną. To, co zjadamy w postaci świeżej, dłużej dostarcza nam energii, zatem dłużej czujemy się syci. Posiłki, składające się z dań nieprzetworzonych oraz poddanych tylko nieznacznej obróbce, mają także mniej kalorii i więcej wartościowych dla organizmu składników.

      6. Włącz do diety produkty bogate w błonnik

Błonnik jest najlepszym przyjacielem wszystkich osób walczących z podjadaniem. Dzięki temu, że pęcznieje w układzie pokarmowym, niweluje uczucie głodu. Błonnik zawierają m.in. otręby, ale także większość warzyw (kalafior, seler, brukselka).

      7. Dbaj o prawidłowy poziom cynku

Dobierając składniki diety, szukaj produktów naturalnie bogatych w cynk. Niedobór cynku w organizmie może powodować uczucie głodu. Ten cenny minerał znajdziesz m.in. w otrębach, roślinach strączkowych i owocach morza.

      8. Zmień przyprawy

Sól i pieprz nie należą do zdrowych dodatków. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy skazani na mdłe jedzenie. Przyprawy korzenne, takie jak imbir albo cynamon, są bardzo aromatyczne, a spożywanie doprawionych nimi posiłków niweluje apetyt na najbardziej kaloryczne – słodkie i słone – przekąski.

     9. Zmień zastawę stołową

Choć to zaskakujące, badania wykazały, że spożywanie posiłków z niebieskich talerzy sprawia, że zjadamy mniej. Chłodne kolory towarzyszące jedzeniu tłumią apetyt – ciepłe go pobudzają. Warto też sięgnąć po mniejsze talerze, dzięki którym nałożymy sobie mniejsze porcje, ale naszemu mózgowi będą się one wydawać odpowiednio duże.

  10. Pracuj nad motywacją

Połowa sukcesu tkwi w nastawieniu. Pamiętaj, ile wysiłku wkładasz w pracę nad zdrowym stylem życia. Myśl o tym pomoże Ci powstrzymać się od sięgnięcia po batonika w chwili słabości wywołanej lekkim uczuciem głodu.