Pora na garść informacji.

10 błędów, których należy unikać na siłowni

Kategoria: aktywność fizyczna

Trening na siłowni to nie zabawa – sporo osób popełnia błędy, które grożą poważnymi kontuzjami. Przedstawiamy zestawienie 10 najczęściej spotykanych uchybień.

1. Trening mimo przeciwwskazań lekarskich

Jeśli masz problemy z kręgosłupem, sercem, ciśnieniem – nawet nie myśl o tym, by trenować na siłowni. Jeżeli odczuwasz nawet niezbyt bolesne dolegliwości, skonsultuj się z lekarzem i opowiedz mu o swoich planach treningowych. Specjalista oceni, czy możesz rozpocząć ćwiczenia.

2. Przeciążanie organizmu

Zbyt intensywne treningi, zbyt szybkie tempo, źle dobrany plan treningowy, czy nieodpowiednie oddychanie prowadzą do przeciążenia organizmu. Zmęczenie nie pozwala na regularne ćwiczenia, w mięśniach tworzą się bolesne zakwasy, a ciało zaczyna odmawiać posłuszeństwa.

3. Zbyt długi trening

Nie ma jednego, określonego jako właściwy, czasu jednego treningu. W zależności od kondycji, etapu ćwiczeń oraz wskazówek trenera – należy przestrzegać założonego czasu jednej serii ćwiczeń.

Długie, wyczerpujące treningi mogą skutkować wycieńczeniem organizmu.

4. Zbyt częste treningi

Uznaje się, że chodzenie na siłownię 2-3 razy w tygodniu to zupełnie wystarczająca częstotliwość treningów, by osiągnąć każdy zamierzony cel. Trenując codziennie możesz nabawić się bolesnych kontuzji, a nie dając organizmowi odpocząć, narażasz się na wystąpienie groźnych stanów chorobowych.

5. Błędna technika

Niewłaściwe wykonywanie ćwiczeń to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Ustrzec przed nim może skorzystanie z porad trenera fitness oraz ciągłe poszerzanie wiedzy na temat treningu siłowego.

6. Zmuszanie się do ćwiczeń na siłę, mimo braku motywacji

Wielu osobom brakuje odpowiedniej motywacji, przez co treningi stają się bardzo trudne, a nawet nieznośne, natomiast czas spędzany na sali mija niesamowicie wolno. Należy zastanowić się, po co ćwiczymy, co chcemy osiągnąć i znaleźć w sobie odpowiednią motywację, by ćwiczenia stały się przyjemnością.

7. Brak odpowiedniej rozgrzewki oraz ćwiczeń rozciągających po treningu

Rozgrzanie mięśni przed treningiem właściwym oraz stretching po skończonych ćwiczeniach siłowych to jedna z podstawowych zasad odpowiednio przeprowadzonego treningu fitness. Trzymaj się owej reguły – dzięki niej unikniesz kontuzji i bolesnych skurczy.

8. Nieodpowiednia dieta stosowana przed i po korzystaniu z siłowni

Zbyt ciężkie posiłki spożywane przed treningiem, zbyt mała lub zbyt duża ilość białka, częste spożywanie białego pieczywa czy ziemniaków – oto grzechy sportowców!

Należy jeść niewielkie porcje posiłków w krótkich odstępach czasowych – unikaj dużych porcji jedzonych rzadko.

9. Niedostateczne nawodnienie organizmu podczas treningu

Jeśli wchodzić na salę treningową bez butelki wody niegazowanej – koniecznie się po nią wróć! Założony cel osiągniesz tylko wówczas, gdy Twoje ciało będzie właściwie nawodnione.

10. Praca ze zbyt dużymi ciężarami

Chęć zaimponowania towarzyszom treningów lub przecenianie własnych możliwości powodują, że wielu zawodników bardzo szybko sięga po sztangi, których nie mogą udźwignąć. Koniecznie wyklucz to groźne i kontuzjogenne zjawisko ze swoich pierwszych planów treningowych!